Europsko tržište transporta Q3 2025: Velika promjena
Potražnja za transportom raste za 25%, dok se ponuda utovarnog prostora premješta u tri istočnoeuropska čvorišta.
Europsko spot tržište pokazuje u trećem kvartalu 2025. značajan razvoj: dok potražnja za transportom raste, ponuda utovarnog prostora stagnira, a cijene rastu samo umjereno. Razlog tome je što rast potražnje prvenstveno proizlazi iz gospodarskog oporavka u Zapadnoj Europi, dok se dostupni volumen kamiona sve više preusmjerava prema Istočnoj Europi.
Zapadna Europa potiče potražnju za transportom
Broj ponuda tereta nastavio je rasti u trećem tromjesečju 2025. godine i u usporedbi s istim razdobljem prethodne godine povećao se za 25 %. „Za to su postojala dva ključna pokretača: u velikim tržištima južne i zapadne Europe započeo je gospodarski oporavak, uključujući Francusku, Španjolsku i Italiju. U trećem tromjesečju 2025. ponudili su znatno više tereta na spot tržištu nego prije godinu dana“, kaže Gunnar Gburek, voditelj poslovnih poslova u TIMOCOM-u. „Istovremeno, vidimo snažna tržišta rasta u istočnoj Europi, prije svega Poljsku, koja uzrokuju odlučujuću promjenu kapaciteta.“
Ponude tereta - 3. kvartal 2025. vs. 3. kvartal 2024.
Potražnja za transportom raste diljem Europe za +24,8%
Top 5 tržišta pružatelja usluga tereta: Njemačka, Francuska, Poljska, Italija, Nizozemska
Zapadna Europa kao pokretač rasta: 31,5%
Poljska: +31 % prijedloga cijena tereta nakon utrostručenja u prethodnoj godini
U Istočnoj Europi formiraju se tri kapacitetska čvorišta
Ponuda utovarnog prostora za kamione u europskom cestovnom teretnom prometu ostala je u trećem kvartalu na razini prethodne godine. „Brojka od -3% uopće ne govori ništa o dramatičnom razvoju koji se krije iza toga“, objašnjava Gunnar Gburek. „Na pojedinim tržištima došlo je do masovnih padova kapaciteta koje su druga tržišta nadoknadila. Uočavamo jasnu promjenu u smjeru pojedinih centara kapaciteta.“
S dodatnim rastom od 35 % tvrtke sa sjedištem u Litvi u trećem kvartalu 2025. godine zauzele su vrh među tri najveća tržišta utovarnog prostora. Time Litva nije samo najveći, već i najkonzistentniji ponuđač utovarnog prostora na europskom spot tržištu. Drugo najveće tržište ponuđača činile su poljske tvrtke, iako je njihova ponuda utovarnog prostora nedavno opala, a zatim rumunjske tvrtke, čija je ponuda utovarnog prostora na TIMOCOM burzi tereta u trećem kvartalu porasla za 27 %.
Gburek: „Kod poljskih i rumunjskih poduzeća već dvije godine bilježimo velike promjene. Broj ponuda utovarnog prostora je vrlo visok, ali više nije stalno dostupan na europskom tržištu u punom opsegu. Razlog za to vjerojatno je rast ili oporavak gospodarstava tih dviju zemalja, što vidimo po sve većim ponudama tereta u obje zemlje. Za prijevoznike to znači da svoje kamione i posebno vozače mogu jednako dobro koristiti u bližem okruženju, a ne moraju ih slati sve do Zapadne Europe da bi zaradili.“
Ponude utovarnog prostora - 3. kvartal 2025. vs. 3. kvartal 2024.
Top 5 tržišta ponuđača utovarnog prostora: Litva, Poljska, Rumunjska, Mađarska, Austrija
Veliki dobavljači iz Istočne Europe s promjenjivim tijekom: Poljska: +24% (2023-2024) i -21% (2024-2025); Rumunjska: -47% i +27%
Poduzeća u zapadnoj Europi nude manje utovarnog prostora: Nizozemska -20%, Austrija -19%, Njemačka -15%
Balkan gubi kapacitete u korist Rumunjske: Bugarska -21%, Slovenija -24%, Hrvatska -5%, Srbija +3%
Cijene transporta rastu samo umjereno unatoč visokoj potražnji
Cijene prijevoza na europskom spot tržištu kontinuirano su rasle tijekom posljednje dvije godine. U trećem kvartalu 2025. prosječne tjedne ponude nalogodavaca kretale su se između 1,43 € i 1,67 € po kilometru. U istom razdoblju ponude nalogoprimaca kretale su se između 1,49 € i 1,68 €. Time su ponude pružatelja teretnih usluga i prijevozničkih usluga u Europi posljednjih mjeseci bile neobično blizu jedna drugoj.
„Razvoj cijena je ukupno umjereniji nego što bi tržišna situacija mogla sugerirati“, kaže Gunnar Gburek. „Jedan od glavnih razloga je što se smanjenje kapaciteta zapadnoeuropskih poduzeća nadoknađuje konkurencijom iz istočne Europe. A gledajući izvan spot tržišta, može se reći da ogroman pritisak na cijene na transportnom tržištu dovodi do strateškog preusmjeravanja mnogih špeditera. To uključuje i specijalizaciju i fokusiranje na segmenta višeg kvaliteta na zapadu te na ekonomski atraktivna tržišta na istoku.“
Teretne rute između Njemačke i Zapadne Europe jačaju
Njemačko tržište zabilježilo je u trećem kvartalu značajan porast tereta od 31 % u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Značajno je da je udio unutarnjeg prometa u posljednjim godinama kontinuirano opadao te je u trećem kvartalu 2025. godine prvi put iznosio manje od polovice svih njemačkih zahtjeva za transportom. Osim toga, nastavljen je pad kapaciteta. U trećem kvartalu njemačke su tvrtke ponovno ponudile 15 % manje utovarnog prostora nego u istom razdoblju prošle godine.
Kod najbrže rastućih relacija ogledaju se europski trendovi: teretne rute između Njemačke i zapadnih susjednih zemalja Francuske, Belgije i Nizozemske u oba smjera postale su značajnije. Osim toga, Španjolska je iznenadila kao snažan primatelj njemačkih tereta, a Poljska kao sve značajnija zemlja podrijetla tereta.
Cijene prijevoza unutar Njemačke u proteklim su mjesecima blago porasle, iako su cjenovni zahtjevi pružatelja prijevoznih usluga i dalje bili iznad onih nalogodavaca. Konkretno, ponude prijevozničkih tvrtki u trećem su tromjesečju varirale između 1,56 € i 1,90 € po kilometru, dok su pružatelji prijevoznih usluga nudili cijene između 1,69 € i 2,06 € po kilometru.
Njemačka - 3. kvartal 2025. vs. 3. kvartal 2024.
Ponude tereta porasle su za 31 %
Ponuda utovarnog prostora smanjila se za 15%
Uravnotežene domaće i međunarodne rute
Cijene su u prosjeku porasle za 0,10 € po km.
Austrija je važno tranzitno tržište za europski teret
Austrijsko tržište spot prijevoza pokazuje jasno neravnotežu između potražnje i ponude. Ponuda utovarnog prostora austrijskih poduzeća ponovno je pala u trećem kvartalu. Iako je pad od 19% bio manji nego prethodne godine, on je učvrstio započeti trend. Istovremeno su austrijska poduzeća u trećem kvartalu ponudila na spot tržištu 23% više tereta nego u istom kvartalu prethodne godine. Većina tereta bila je namijenjena za međunarodne rute, dok je samo 12% imalo mjesto utovara i istovara u Austriji. „Ovaj obrazac je tipičan za austrijsko tržište, koje djeluje kao logistički čvorište između zapada i istoka te sjevera i juga“, kaže Gunnar Gburek. „Jak pad utovarnog prostora iz Austrije, čija poduzeća i dalje spadaju među vodeće pružatelje flota, vjerojatno će biti nadoknađen prijevoznicima iz drugih zemalja, prvenstveno iz istočne Europe.“
Austrija - 3. kvartal 2025. vs. 3. kvartal 2024.
Ponude tereta porasle su za 23%
Ponuda utovarnog prostora kontinuirano je smanjena za 19%
Međunarodne rute dominiraju s udjelom od 88%
Top-relacije sa susjednim zemljama Njemačka, Italija, Mađarska, Češka, Slovenija
Pogled unaprijed: Oživljavanje potrošnje pojačava pritisak na transportno tržište
U 4. kvartalu pritisak na kapacitete na spot tržištu ostaje visok, osobito ako državna i privatna potrošnja, kao što je predviđeno, poraste. „Ako potražnja čak ni tijekom ljetnih mjeseci ne padne značajno, to se sigurno neće promijeniti u jesenskim danima i pred Božić. Prijevoznici mogu s optimizmom gledati na 4. kvartal na spot tržištu, dok se nalozodavci moraju pripremiti na više cijene“, kaže Gunnar Gburek. „Međutim, unatoč dobroj situaciji s narudžbama i rastućim cijenama prijevoza, na tržište će teško doći nove kapacitete. Nesigurnost u vezi sa stabilnim oporavkom još je uvijek prevelika da bi se ulagalo u vozila i osoblje.“