Prijevoz hladnjačom: kako tijekom cijele godine sebi osigurati naloge?
Što učiniti protiv neiskorištenih kapaciteta u hladnjači? Ili: kako ponovno potaknuti prijevoze hladnjačom.

Krajem sezone
radova za prijevoz hladnjačom transportne tvrtke s tom specijalizacijom
najčešće se moraju posebno potruditi. Kako pronaći terete koji su tada rijetki
na tržištu? Vozila koja stoje naposljetku znače više troškova i izostanak
prihoda – apsolutna katastrofa! No očito postoje tvrtke koje mogu svladati tu
tešku fazu. Srećom!
Trkač na duge staze
Wojtex je iskusan akter i djeluje na tržištu već od 1996. godine. To poduzeće je svih ovih godina uvijek pronalazilo svoju nišu i specijaliziralo se za prijevoze hladnjačom uz visokokvalitetne ponude usluga na dionicama na tri kontinenta: u Africi, Europi i Aziji. Najčešće se provode trajni nalozi na dionicama između Španjolske i Poljske te Španjolske i Bjelorusije (u oba smjera). Flota tvrtke obuhvaća 20 tegljača s prikolicom za prijevoz hladnjačom.
U povijesti tvrtke
Wojtex već se transportirala neka neuobičajena roba kao što su npr. palme za
Olimpijadu u Sočiju, sjemenski krumpir iz Italije za tvornicu čipsa u
Novosibirsku, puževi (odredište bi ovdje trebalo biti poznato) ili trava za
Nacionalni stadion u Varšavi. No svakodnevni posao čine više „uobičajeni”
nalozi kao što je transport mliječnih proizvoda u Španjolsku ili voća u
Bjelorusiju. Zaposlenici te tvrtke u sezoni bez problema pronalaze posao jer je
broj naloga iznimno velik, dok je izvan sezone, kad je upravo obrnuto, tim više
potrebno zasukati rukave. Transportni posao naposljetku ne smije mirovati.
Kad gotovo samo čudom dolazite do
naloga za teret...
Transport pod
kontroliranim uvjetima nudi mnoge mogućnosti, ali potrebno je i znati ih
koristiti i snalaziti se s posebnostima rada u toj uskoj i zahtjevnoj
specijalizaciji. Izazov ne predstavljaju samo tehnička pitanja, znanje te
iskustvo i kompetencije zaposlenika, nego prvenstveno osiguravanje
odgovarajućih naloga tijekom cijele godine. Za to je potreban vrlo učinkovit
rad kako bi se održala rentabilnost i likvidnost. Prazne vožnje ili nepotpuno
iskorištene kapacitete za utovar potrebno je obvezno minimizirati. „Sezona
prijevoza hladnjačom traje tijekom zime i ljeta, između toga postoji višak
ponude transportnih kapaciteta. Zahvaljujući našim dugogodišnjim odnosima s
klijentima možemo posluživati rute tijekom cijele godine, ali izvan sezone zbog
niske potražnje za teretom moramo se dvostruko potruditi kako bismo prikladno
iskoristili svoje transportne kapacitete”, kaže Kamil
Filipowicz, voditelj flote tvrtke Wojtex Transport Międzynarodowy. Problem
održavanja dovoljnog broja naloga u proljeće i jesen bio je tako velik da je ta
tvrtka morala povremeno ograničiti svoj rad: „Više puta morali smo većini
osoblja i iz ureda i među vozačima u svibnju i rujnu dati godišnji odmor.
Djelomice smo čak razmatrali mogućnost da u tim mjesecima sve zaposlenike
pošaljemo na godišnji odmor”, prisjeća se Kamil Filipowicz.
Je li integracija telematike moguće
rješenje?
Optimiranje
transporta na stalnim dionicama predstavljalo je izazov za tu tvrtku. Posebno
važno je iskoristiti slobodne kapacitete za utovar na povratku. Od 2015. godine
ta tvrtka za to koristi burzu transporta u sustavu Smart Logistics System. No
konkurencija ne spava, a troškovi u transportu neprekidno se povećavaju. S
obzirom na to nije moguće zadovoljiti se vlastitim uspjesima, nego je potrebno
neprekidno tražiti nova rješenja. Kako bi se učinkovitost i time prihodi još
povećali, tvrtka Wojtex iskoristila je mogućnosti integracije dotada korištenih
vlastitih telematskih sustava – rješenja tvrtke Ruptela – u sustav TIMOCOM.
Kako to funkcionira?
„Integracija
sustava TrustTrack tvrtke Ruptela u sustav TIMOCOM korisno je za klijente obje
tvrtke. Pomoću podataka o položaju vozila koje prenosi tvrtka Ruptela moguće je
vizualizirati lokacije kamiona u sustavu TIMOCOM. Tako prijevoznik vidi gdje se
nalazi roba koja se transportira ili gdje stoji prazno vozilo koje je moguće
ponovno natovariti. Moguće je brže pronaći partnere i, zahvaljujući kontroli
tereta kojom je lako upravljati, izgrađivati dugoročne poslovne odnose”, kaže
Pawel Szewczuk, voditelj prodaje tvrtke Ruptela u Poljskoj. Uz tako veliku
konkurenciju kao u transportnoj branši nužno je u cijelom tijeku transporta
pronaći točke u kojima možete biti bolji od drugih. „Pomoću integracije
učinkovitiji ste, tj. brži pri pronalaženju tereta ovisno o lokaciji kamiona”,
kaže Kamil Filipowicz.
Ranije znati gdje i kad će se pojaviti
nalozi
Na dionici između
Španjolske i Bjelorusije postoji znatan potencijal za optimiranje. Ovisno o
prikazanom teretu tvrtka Wojtex mijenja dionice preko burze transporta i time
postiže veću rentabilnost usluge za stalne klijente na tim i na drugim
dionicama. Tereti koji se dodatno dobivaju na taj način čine oko 25 % svih
naloga. Novi tereti često se pojavljuju u radu koji je u tijeku, a pomoću
integrirane telematike moguće ih je brže pridružiti prikladnom kamionu. „U
izvansezoni s malim brojem naloga konkretne i brzo dostupne informacije i brza
reakcija na njih nisu samo odlučujuće za prihode, nego također daju informaciju
o tome isplati li se dotična vožnja uopće. Kad god se ponudila mogućnost
poboljšanja naše učinkovitosti na tržištu samo povezivanjem već prisutnih
rješenja, jednostavno smo to učinili. I kad transportiramo rashlađene
proizvode, volimo kad je tijekom rada vruće, posebno u izvansezoni”, kaže Kamil
Filipowicz iz tvrtke Wojtex.