skip navigation
01.08.2022

TIMOCOM Transportni barometar: europsko transportno tržište u neravnoteži

Potražnja za utovarnim prostorom nastavlja se povećavati u drugom kvartalu, dok se unosi kamiona ukupno smanjuju. Od pokretanja paketa mobilnosti znatno se smanjio i broj prekograničnih malih transporta.

Tijek Transportnog barometra

Gospodarstvo u Europi trpi zbog povećanih cijena energije i rastućih troškova materijala i osoblja. Posljedice na cestovni promet tereta: pružatelji transportnih usluga smanjuju ionako gotovo nedovoljne transportne kapacitete. To povećava neravnotežu, što dokazuje TIMOCOM Transportni barometar.

„Važnost kratkoročnog dobivanja utovarnog prostora na spot-tržištu povećala se unatoč većim troškovima. Svi govore o cijenama, ali ovdje se pokazuje da je dostupnost transportnih kapaciteta trenutno važnija od povoljne ponude.” Gunnar Gburek, voditelj poslovanja, TIMOCOM
dijeljenje na ...

Uska grla u transportu povisuju krivulju cijena u Europi

Unatoč neprekidnim nestašicama u isporuci, nedostatku sirovina i nedovoljnom broju isporučenih dijelova u proizvodnji, potreba za cestovnim transportom velika je kao i prije. Dok se potražnja nastavlja povećavati, nedostatak vozača i uska grla u transportu povisuju krivulju cijena. Omjer ponuda tereta u odnosu na ponude utovarnog prostora u Europi nalazi se u ogromnoj neravnoteži koja se jasno pokazuje tijekom drugog kvartala. Omjer tereta i ponuđenog utovarnog prostora u Europi u lipnju je prosječno iznosio 85:15.

Unutar Njemačke omjer je čak prosječno iznosio oko 89:11. U drugom kvartalu u Njemačkoj su prvenstveno travanj i svibanj bili mjeseci s velikom potražnjom za utovarnim prostorom i, u skladu s tim, mnogim ponudama tereta na burzi tereta tvrtke TIMOCOM. Unosi tereta u travnju su se povećali za 26 posto u odnosu na ožujak 2022. U lipnju se potražnja neznatno smanjila za 8 posto u odnosu na prethodni mjesec, ali je još uvijek bila 14 posto veća u odnosu na vrijednost iz prethodne godine. Ukupno je u drugom kvartalu u području transporta unutar Njemačke zabilježen porast od 63 posto u odnosu na prvi kvartal.

 

Promjena ponuda tereta u Njemačkoj (1. – 2. kvartal):

Transportni kapaciteti smanjeni – manje dostupnog utovarnog prostora

Zbog povećanih cijena sirovina i energije te zbog nedostatka vozača, mnogi prijevoznici i špediteri smanjili su svoje kapacitete odn. nisu ponovo aktivirali isključene transportne kapacitete. Cjelokupna ponuda dostupnih kamiona na burzi tereta tvrtke TIMOCOM u travnju se smanjila za 19 posto. U cjelokupnom kvartalu bilo je dostupno 7 posto utovarnog prostora manje u odnosu na prvi kvartal. U odnosu na isti kvartal prethodne godine, ponuda kamiona također se smanjila za 10 posto.

„Nalazimo se na tržištu nalogoprimaca”, Gunnar Gburek, voditelj poslovanja tvrtke TIMOCOM, opisuje trenutnu situaciju. „Važnost kratkoročnog dobivanja utovarnog prostora na spot-tržištu povećala se unatoč većim troškovima. Svi govore o cijenama, ali ovdje se pokazuje da je dostupnost transportnih kapaciteta trenutno važnija od povoljne ponude.”

Određeno rasterećenje na tržištu mogao bi donijeti prijedlog rješenja Komisije EU-a donesen krajem lipnja. Taj prijedlog predviđa olakšavanje pristupa europskom tržištu rada za ukrajinske profesionalne vozače motornih vozila. Tako izbjegli ukrajinski vozači tijekom trajanja svog statusa zaštite smiju voziti unutar EU-a uz svoju ukrajinsku vozačku dozvolu bez potrebe za zamjenom dozvole. Osim toga, kvalifikacije za profesionalne vozače motornih vozila iz Ukrajine trebaju biti priznate širom Europe.

Paket mobilnosti I – razlog za smanjenje broja prekograničnih transporta?

U Poljskoj se ponovo pokazuju prvi znakovi povećanja kapaciteta: povećava se potražnja za novim kamionima. Prema poljskim stručnim medijima, 70 posto transportnih poduzeća koja su ondje nastanjena unatoč visokim cijenama planira kupnju novih vozila. Problem je oskudna ponuda novih vozila: špediteri moraju čekati novo vozilo nekoliko mjeseci ili čak godinu dana.

Stupanjem na snagu Paketa mobilnosti I, mnogi prijevoznici koji još nisu zatražili ili dobili licenciju EU-a za transport za vozila do 3,5 tone od 21. svibnja više ne mogu provoditi međunarodne transporte unutar Europske unije. Posljedica: broj prekograničnih transporta do 3,5 tone iz Poljske i prema Poljskoj u lipnju se smanjio za 38 posto u odnosu na prethodni mjesec. Unosi tereta u PL u drugom kvartalu povećali su se za ukupno 4 posto. Razlog za to je između ostalog porast poslovanja e-commerce, također uslijed premještanja ukrajinskih poduzeća u Poljsku nakon početka rata.

Ta pozadina objašnjava i zašto je Transportni barometar za poljski unutarnji promet u lipnju 2022. ponovo pokazivao prosječan omjer tereta i utovarnog prostora od 70:30. „Ipak ćemo morati neko vrijeme pričekati prestanak neravnoteže na transportnom tržištu”, predviđa Gunnar Gburek.

Potražnja za skladišnim prostorima se povećava

Trenutna situacija u logistici povećala je potražnju za skladišnim prostorima u Poljskoj. Primjerice, transport pšenice iz Ukrajine uzrokovao je potrebu za dodatnim skladištima u Poljskoj. Stotine transporta privremeno su uzrokovale kaos na granici tih dviju zemalja. U sustavu TIMOCOM to je kratkoročno uzrokovalo vrhunac na relaciji Ukrajina – Poljska krajem svibnja i početkom lipnja ove godine.

Ponuda praznih skladišnih prostora u prvom kvartalu 2022. smanjila se s 3,9 posto na 3,3 posto. Taj trend nastavlja se u trenutnom kvartalu i zbog toga se povećavaju cijene unajmljivanja.

 

Pomoću Transportnog barometra FreightTech poduzeće TIMOCOM od 2009. godine analizira razvoj ponude i potražnje za transportom u 46 europskih zemalja. Više od 147 000 korisnika objavljuje do milijun međunarodnih ponuda tereta i utovarnog prostora dnevno u sustavu Smart Logistics System. Sustav pomaže više od 50 000 klijenata tvrtke TIMOCOM da digitalno optimiraju svoje logističke procese.

Tržišni stručnjaci tvrtke TIMOCOM redovito objavljuju aktualna kretanja i informacije s transportnog tržišta na LinkedInu.

Više informacija o tvrtki TIMOCOM možete pronaći na www.timocom.com.hr.

na vrh