skip navigation
Znanje o logistici 14.02.2021
4 min

Važnije no ikad: upravljanje rizikom lanca opskrbe za industriju i trgovinu

Kockice sa simbolima za upravljanje lancem opskrbe

U moderne lance opskrbe s više razina često je uključeno i na stotine dobavljača. Nepredviđene smetnje unutar tih lanaca opskrbe poduzeća stoje na milijune eura godišnje. Upravo u vrijeme pandemije korornavirusa logistika je postala središnjom upravljačkom jedinicom svih društava i industrija.

Time je i čvrsto upravljanje rizikom za lanac opskrbe dobilo na značaju. U našem današnjem članku stoga ćemo govoriti o temi upravljanje rizikom lanca opskrbe (Suppy Chain Risk Management).

Što je to upravljanje rizikom lanca opskrbe?

Upravljanje rizikom lanca opskrbe odnosi se na korištenje strategija i mjera, kao i tehnologija i procesa za smanjenje rizika duž lanaca opskrbe. Ili, obrnuto, riječ je o osiguravanju njihovog kontinuiteta i pouzdanosti. Nakon što je erupcija vulkana na Islandu 2010. paralizirala europski zračni promet, ovisnost o pravovremenim lancima opskrbe diljem svijeta prvi je put stavljena na test. Promjena u upravljanju rizicima imala je za cilj povećati fleksibilnost i otpornost globalnih vrijednosnih lanaca. Trebalo je bolje predviđati rizike i optimizirati okvirne uvjete za krizne situacije. Jednom anketom društva Deloitte  utvrđeno je da je čak i pri normalnom radu 85 posto globalnih lanaca opskrbe doživjelo barem jednu smetnju. Koronakriza će nesumnjivo dalje poticati takve promjene.

Poznati i nepoznati rizici duž lanca opskrbe

Za uspješno upravljanje rizikom preporučuje se rasporediti „poznate rizike” s jedne i „nepoznate rizike” s druge strane. „Poznati rizici” prijetnje su poput kasne isporuke, promjene materijalnih troškova ili prekida dobavljača. Uz odgovarajuće istraživanje i poznavanje tržišta, oni, osim što se mogu predvidjeti, također se mogu sustavno kategorizirati i unaprijed definirati jasne preporuke za djelovanje. Popularni su primjeri u području regionalne analize rizika za prijevoznike tereta vremenski uvjeti ili prometne gužve na vrlo frekventnim uskim grlima. U tim se slučajevima problem može lako opisati i procijeniti. Također se za svaki takav scenarij može navesti neka alternativna radnja (npr. zaobilaženje). Prema načelu: ako dođe do scenarija A, tada treba učiniti scenarij B. Koliko god praktični bili takvi primjeri, jasno je i da se poznati rizici moraju redovito provjeravati, zato što se, primjerice, pojavljuju nova gradilišta ili se vremenski uvjeti mijenjaju prema sezoni. Ipak, aktivno upravljanje smanjuje rizik.

U oba je slučaja potrebno uspostaviti okvir upravljanja rizikom. Time se izračunava vjerojatnost određene pojave i očekivani učinak na poduzeće i ostatak lanca opskrbe. Prvo i najvažnije je uspostaviti jednostavan „sustav semafora” od niskog do visokog rizika s tipičnim scenarijima i odgovarajućim preporukama za djelovanje.

S druge strane, „nepoznati rizici” odnose se na događaje koje je teško predvidjeti, poput prirodnih katastrofa, iznenadnih političkih nemira ili pandemija poput bolesti COVID-19. Upravljanje rizikom lanca opskrbe za oba scenarija obično se dijeli na faze identifikacije, procjene, upravljanja i praćenja. U idealnom slučaju rizici bi se trebali identificirati i dokumentirati u svakom koraku lanca opskrbe. Na taj se način mogu izvesti zaključci i preporuke za djelovanje prilikom budućih isporuka. Nepoznati rizici zahtijevaju posebnu strukturu i pripremu. Prije svega, važno je osposobiti i senzibilizirati vlastitu radnu snagu. Kroz obuku zaposlenika, standarde uspješnosti i razvoj strukture nadzora, analize i izvještavanja, u poduzeću se gradi svijest o rizicima. Primjerice, zaposlenici bi trebali dobiti pozitivne povratne informacije kada se otvoreno bave mogućim rizicima u lancu opskrbe. Osim toga, odgovornosti i očekivanja trebaju se jasno izražavati. Na taj su način svi sudionici svjesni učinaka rizika u poduzeću, ali i granica tolerancije rizika – a za sve se rizike brzo nalaze rješenja.

Smanjenje rizika u digitalno doba

Ogroman rizik stvara suočavanje s pravno obvezujućim ugovorima, dokumentacijom i propisima. Pogotovo sada u doba korone do vrhunca dolazi neprestana bitka između digitalnog i analognog svijeta. Brojni različiti informatički i telematički sustavi te nejasni propisi o zaštiti i pohrani podataka predstavljaju velike izazove, posebno za mala poduzeća.

Kako bi spriječila sve te rizike, poduzeća bi trebala odmah implementirati neko cjelovito, sveobuhvatno i praktično rješenje koje upravo to ima za cilj. 

Digitalni pomagači u upravljanju rizikom lanca opskrbe

Propušteni vremenski okviri na utovarnoj rampi, gužve u prometu, neočekivani problemi s obrascima na stranim jezicima, skupe prazne vožnje – tipični rizici za prijevoznike tereta dobro su poznati. TIMOCOM Smart Logistics System značajno pomaže svesti na minimum upravo te rizike u lancu opskrbe za špeditere i vozače, a time i za poduzeća iz proizvodnje i trgovine. Osim u vezi navedenih rizika, također pomaže i pri donošenju poslovnih odluka na temelju interne statistike poduzeća. Ubuduće možete objektivno donositi odluke, poboljšati postojeće poslovne odnose i po potrebi odabrati nove poslovne partnere. 

Ključne riječi

Prijava na newsletter

Polja označena znakom '*' su obvezna, zbog toga ih obvezno ispunite.

Slanjem svoje prijave potvrđujete svoju suglasnost s našim smjernicama za zaštitu podataka.

Prijava na bilten:


Vaši osobni podaci (adresa e-pošte, ime i prezime) radi slanja informacija tvrtke TIMOCOM GmbH proslijedit će se bazi podataka SC-Networks GmbH (registarski sud: Prvostupanjski sud München, registarski broj: HRB 14 65 73), Enzianstr. 2, 82319 Starnberg. Tvrtka SC-Networks GmbH podliježe saveznom zakonu o zaštiti podataka i uputama tvrtke TIMOCOM GmbH.

na vrh