TIMOCOM Transportni barometar: u potrazi za izgubljenim transportnim kapacitetima
TIMOCOM Transportni barometar: u potrazi za izgubljenim transportnim kapacitetima
Količina ponuda tereta ostala je na stabilnoj razini tijekom ljetnih mjeseci. Snažna potražnja za kratkoročnim transportnim kapacitetima u rujnu je uzrokovala nagli porast udjela tereta.
Za razliku od općenite recesivne gospodarske situacije, trend Transportnog barometra tvrtke TIMOCOM pokazuje veliku potražnju za kapacitetima utovarnog prostora u Europi. Količina ponuda tereta u 3. kvartalu 2024. širom Europe povećala se za 90 %, a generirane ponude utovarnog prostora na TIMOCOM Tržištu i dalje su u padu.
Potražnja u Europi gotovo nepromijenjena
Širom Europe potražnja za transportnim prostorom u trećem kvartalu ostala je gotovo jednaka kao u K2 ove godine (-0,1 %). Je li izostao tradicionalni pad potražnje tijekom ljeta? Unatoč gospodarskoj krizi? Količina ponuda tereta na tržištu trenutačnih usluga u svakom slučaju bila je znatno veća od vrijednosti iz 2023. i dosegnula je vrhunac u rujnu uz udio tereta od prosječno 81 %. U njemačkom unutarnjem prometu količina ponuda tereta u trećem kvartalu bila je 11 % manja u odnosu na prethodni kvartal, a 66 % veća u odnosu na vrijednost iz istog razdoblja 2023. Ovaj trend je značajan jer su postojeći nalozi i poslovna očekivanja poduzeća u Njemačkoj prema institutu ifo u negativnom području. U području prerađivačkih obrta indeks je pao na najnižu vrijednost od lipnja 2020. Nedostatak naloga pogoršao se. To se prvenstveno odnosi na ključna područja njemačke industrije, ali i sektor uslužnih djelatnosti i trgovinu.
S druge strane, poljsko gospodarstvo pozitivnije se razvija. U skladu s prognozom Europske komisije za proljeće, BDP Poljske porast će za 2,8 posto u 2024. godini, gotovo tri puta brže od prosjeka EU-a. Poljsko gospodarstvo doživjelo je značajan porast i u uvozu i u izvozu već u drugom kvartalu. Na brojnim rutama iz Poljske i prema Poljskoj broj ponuda tereta i u trećem kvartalu višestruko je veći u odnosu na prethodnu godinu. Među tim rutama su rute prema Mađarskoj, Češkoj, Francuskoj i Njemačkoj. Na navedenim relacijama zabilježen je porast i u odnosu na prethodni kvartal.
Zbog nedostatka resursa više ponuda tereta na tržištu trenutačnih usluga
Budući da na transportnom tržištu nedostaju mnogi resursi zbog zatvaranja poduzeća i insolventnosti te praznika i godišnjih odmora, ali i da su aktivna transportna poduzeća smanjila svoju flotu zbog troškova, potrebni kapaciteti pojačano se traže na burzama tereta putem tržišta trenutačnih usluga. „Unatoč smanjenom broju naloga u njemačkom gospodarstvu, potreba za transportom prisutna je kao i prije. Izgubljeni kapaciteti u sektoru transporta nadilaze konjunkturni pad pa je u trećem kvartalu potražnja na burzama tereta još uvijek vrlo visoka”, Gunnar Gburek, voditelj poslovanja u tvrtki TIMOCOM, objašnjava uzajamni trend. „U nekim područjima moguće je odgovoriti na potražnju za utovarnim prostorom uz još postojeće kapacitete, prvenstveno ondje gdje nisu potrebni ni certifikati ni posebna oprema. U područjima koja zahtijevaju posebnu opremu, npr. rashladne uređaje, korita sa zavojnicom, viličare za prikupljanje ili specifične licencije, još uvijek vlada veliki nedostatak i dodatne kapacitete teško je moguće dobiti ili ih uopće nije moguće dobiti.”
Manje kapaciteta i manje novih vozila
Nedostatak utovarnog prostora vidljiv je uslijed pada ponuda utovarnog prostora na TIMOCOM Tržištu. Njihov broj se u K3 smanjio za ukupno 8 % u odnosu na isti kvartal prethodne godine. Time se pokazuje paralela s novim odobrenjima u području gospodarskih vozila u istom razdoblju. U slučaju velikih kamiona broj novoodobrenih vozila i prikolica prema Saveznoj službi za motorna vozila (KBA) smanjio se, posebno u području kamiona s poluprikolicom (srp. -39,3 %, kol. -69,5 %, ruj. -38,2 %).
Cijene u ponudi i preporučene cijene variraju
Na TIMOCOM Tržištu nalogodavci s jedne strane mogu opskrbiti ponudu cijenom (cijena za ponudu), a s druge strane potencijalni nalogoprimci mogu predložiti svoje cijene (prijedlozi cijene). Iz obje navedene alternative moguće je prepoznati trendove cijena. U prometu unutar Njemačke cijene ponuda u K3 u tjednom prosjeku iznosile su između 1,48 €/km i 1,83 €/km. Tako je prosječna cijena u trećem kvartalu bila do 14,9 % veća u odnosu na isti kvartal prethodne godine. Prijedlozi cijena također su bili u porastu u K3: prosječne vrijednosti do 1,91 €/km zahtijevali su prijevoznici tereta u tjednu s najvećom potražnjom.
Gledajući sve europske rute, najviša prosječna tjedna cijena iznosila je 1,70 €/km i time je bila znatno veća u odnosu na prethodnu godinu. Prijedlozi cijena za međunarodne transporte u prosjeku su se nalazili na istoj razini i time također znatno iznad vrijednosti iz prethodne godine.
Perspektiva: očekuje se samo neznatan pad ponuda tereta do Božića
U četvrtom kvartalu 2024. potrebno je očekivati lagani pad ponuda tereta, ali potreba za transportom s obzirom na kraj godine ostat će iznad vrijednosti iz prethodne godine. S obzirom na nedostatak kapaciteta, omjer tereta i utovarnog prostora u listopadu će predvidljivo prosječno iznositi oko 78:22, a do uključujući prosinca neće biti manji od 70:30 (vidi prognozu na grafičkom prikazu). „U krugovima industrije potrošne robe čuje se da je zbog nedovoljne ponude utovarnog prostora tijekom nekoliko dana vrhunca prije Božića potrebno očekivati neuobičajeno snažnu potražnju za slobodnim kapacitetima”, izvještava Gunnar Gburek.
Više informacija o trenutnom stanju na transportnom tržištu i o Transportnom barometru možete pronaći ovdje i u izvještaju o Transportnom barometru.