Zanje o logistici 30.09.2021
4

Digitalno upravljanje paletama ili analogna zamjena paleta: savjeti stručnjaka i trendovi

Savjeti stručnjaka i trendovi

Digitalna zamjena paleta

Od šezdesetih godina palete imaju zaista važnu ulogu u logistici. U to je vrijeme razvijena europaleta, povratna paleta za višekratnu upotrebu, koja je ubrzo doprinijela uvođenju standarda u logistici. No analogni proces zamjene često je kompliciran i izaziva frustracije u mnogim transportnim poduzećima. Ovaj članak na blogu daje pregled mogućnosti, prepreka i predviđanja za digitaliziranu budućnost.

Europaleta – savršeno iskorištavanje prostora za sve vrste proizvoda

Procjenjuje se da se diljem Europe upotrebljava oko 600 milijuna uglavnom drvenih ravnih paleta u skladu s europskom normom 13698-1. One prijevoznicima i trgovačkim poduzećima osiguravaju učinkovitost, ali i dodatni posao. Izrađene od plastike ili drva, podijeljene su u kategorije „nove”, „kao nove”, „rabljene, ali zamjenjive” i „neispravne”. Smisao i svrha takvog je sustava optimizirati iskorištenost prostora u kamionima, vlakovima i kontejnerima. No u isto se vrijeme povećava učinkovitost logistike – jer europalete neprestano cirkuliraju.

Kako je dosada tekao postupak zamjene?

Za svaki utovar i istovar vozač i primatelj robe moraju se dogovoriti o broju neispravnih paleta koje treba zamijeniti. Ti se podaci bilježe na obrazac za potvrdu o prijevozu robe na paletama. Međutim, taj obrazac nije standardiziran. Ponekad se dokumentira više, ponekad manje specifikacija, od procjene stanja paleta pa do odbijanja zamjene. Mnoga se poduzeća također koriste sustavima za dijeljenje paleta i potvrdama o dijeljenju paleta.

Koji su izazovi pri zamjeni paleta?

Problemi nastaju ako se, na primjer, podloga za utovar jedne ili druge strane označi kao neispravna ili kao da nedostaje. Primatelj tada ima mogućnost insistirati na tome da mu se naknadno isporuči netaknuta paleta. To uzrokuje takozvana zaduženja paleta kod vozača. Posljedično, mnogi prijevoznici tereta sa sobom nose prazne palete koje se mogu koristiti u slučaju oštećenja. No, time se zauzima dragocjeni utovarni prostor, a također je zamorno. Rješenje su za to kutije za skladištenje paleta, pričvršćene ispod utovarnog prostora.

Osim definicije „neispravnoga”, odlučujuću ulogu igra vrijeme utovara na rampi. Nerijetko su vozači pod velikim vremenskim pritiskom i ne stignu paziti na to je li dokumentacija njihovih paleta uredna. Zbog toga se obrasci o prijevozu robe na paletama popunjavaju pogrešno ili se uzima previše ili premalo podloga za utovar. To osobito vrijedi za velike ture prilikom kojih tjednima treba skupljati obrasce o prijevozu robe na paletama i drugu dokumentaciju prije nego što ih se predaj računovodstvu u svojoj državi. Pritom brzo može doći do nepažnje ili se određeni dokumenti mogu pogrešno sastaviti, smočiti ili postati nečitki. To su sasvim uobičajeni razlozi pogrešaka zbog nedostatka vremena i zbog ručne obrade.

Promjena nalogodavaca ili podloga za utovar tijekom ture, kratkoročne promjene planova i razlike između regija također mogu dovesti do znatnih problema. U prilogu za blog „5 problema prilikom zamjene paleta” TIMOCOMov odvjetnik Alexander Oebel objašnjava što još može biti kamen spoticanja i kako se toga riješiti.

Bez obzira na komplicirani proces zamjene, cijene paleta neprestano rastu – što je prikazano ovdje u HPE-ovom kazalu cijena drva | HPE e.V.

Korisni savjeti za zamjenu paleta

Prvi i najjednostavniji je savjet uredno planiranje i dokumentiranje. Prije preuzimanja naloga razgovarajte sa svim sudionicima procesa. Potrebno je primjerice razjasniti tko će biti odgovoran ako nešto ne bude išlo glatko. Postoje li regionalne razlike kojih treba uzeti u obzir? Korištenje digitalnim sustavom za dijeljenje paleta zato se posebno isplati. Preko njega možete naručiti točnu količinu i kvalitetu podloga za utovar, iznajmiti ih ili poslati svojim partnerima. Neke tvrtke izdaju i elektroničke vaučere pomoću kojih možete jednostavno, sigurno i brzo prenijeti ili izmijeniti stanje posuđenih ili zaduženih paleta.

Kako će razmjena paleta izgledati u budućnosti?

Kao i u mnogim područjima lanca opskrbe, budućnost je u digitalizaciji. U tu je svrhu njemačko ministarstvo prometa i digitalne infrastrukture (BMVI) pokrenulo veliki istraživački projekt. Pod nazivom „Silicon Economy” tvrtka kći društva Fraunhofer IML sada je pokrenula platformu na oblaku, zasnovanu na aplikacijama za upravljanje podlogama za utovar. Pomoću umjetne inteligencije komponenta otvorenog koda povezuje sve osobe i poduzeća koji sudjeluju u lancu opskrbe te upravlja izdavanjem takozvanih e-potvrda o paletama. Njima se digitalno bilježi proces zamjene i stoga je on za obje strane u svakom trenutku transparentan. I zaduženja paleta ovdje se dokumentiraju i pohranjuju potpuno automatski na odgovarajući račun na pravno siguran način. Sustavima PAKi i inter.PAL vozači mogu digitalizirati, a time i pojednostaviti upravljanje utovarnom opremom. Osim što se bilježi unos paleta, i koordinacija s primateljem robe odvija se digitalno, čime se štedi vrijeme i izbjegavaju pogreške.

Zaključak

Proces zamjene paleta ima ogroman potencijal za optimizaciju. Prva su poduzeća već počela plasirati digitalna rješenja na tržište kako bi pojednostavila taj proces. Pa ipak, ne može se reći koliko će vremena doista trebati da sva poduzeća koja sudjeluju u lancu opskrbe  pronađu svoj put u digitalno doba.

Postanite insider u profesiji

Redovito primajte važne članke, vrijedne stručne priloge i ekskluzivne izvještaje korisnika!


Prijava na newsletter

Pop-up image - Logistic
Želite li postati stručnjak u logistici?

Stoga primajte naše vijesti o logistici izravno u svoj sandučić. Budite prvi koji će imati koristi od naših proizvoda i ažuriranja.

na vrh