Ekološki prihvatljiv metanol kao pogonsko gorivo: alternativa za niže emisije CO₂ u prometu
Ekološki prihvatljiv metanol kao gorivo mogao bi predstavljati vrijednu alternativu za ekološki zaokret u prometu u nadolazećim godinama
U siječnju ove godine, Odbora za znanost i sigurnost atomskih znanstvenika, stručnog vijeća koje uključuje ne manje od deset dobitnika Nobelove nagrade, natjerao je ljude da sjednu i obrate pozornost: Prema procjenama Vijeća, kazaljke na satu sudnjeg dana nalaze se na 30 sekundi do ponoći za čovječanstvo. Naravno, klimatske promjene jedan su od čimbenika odgovornih za mogući kolaps našeg planeta.
U vezi s aktualnim mjerama zaštite okoliša, koje su bitne za klimatske promjene i smanjenje emisija štetnih tvari, sve se više govori o metanolu kao alternativnom gorivu. Jedan govori o takozvanom zelenom/ekološki prihvatljivom metanolu. Ali što je zapravo?
Što je ekološki prihvatljiv metanol?
Također poznat kao metilni alkohol, metanol je kemijski spoj koji se koristi u proizvodnji raznih materijala kao što su plastika, boje i otapala. Metanol se smatra iznimno štetnom i opasnom tvari kada se ispusti u okoliš. Dakle, kako metanol može postati ekološka alternativa?
Glavna razlika između "klasičnog" i zelenog/ekološki prihvatljivog metanolasu izvori koji se koriste za proizvodnju. Dok se prvi dobiva iz fosilnih goriva, drugi se dobiva iz obnovljivih izvora.
Postoje dvije različite metode proizvodnje zelenog/ekološki prihvatljivog metanola:
- Biometanol dobiva se iz biomase obnovljivih sirovina kao što su šumski i poljoprivredni otpad, kao i iz odlagališnog bioplina, otpadnih voda i kućnog otpada.
- E-metanol dobiva se iz biogenog CO₂, tj. iz CO₂ koji se emitira izgaranjem drva i zelenog vodika koji nastaje kada se električna energija proizvodi iz obnovljivih izvora energije.
E-metanol proizveden je posebno inovativnim postupkom. Vodik se dobiva upotrebom elektrolize. Zatim se katalizom s ugljičnim dioksidom pretvara u zeleni/ekološki prihvatljiv metanol.
Tako nastaje tekućina istog kemijskog sastava kao klasični metilni alkohol, koja se može koristiti kao gorivo za kopneni, pomorski i zračni promet.
Metanol kao gorivo: Za i protiv
Velika prednost metanola kao goriva je u tome što se onečišćivači zraka mogu značajno smanjiti. Prema podacima, zeleni/ekološki prihvatljiv metanol smanjio bi emisije CO₂ do 95 posto, emisije dušikovih oksida za 80 posto, a emisije sumpornih oksida i aerosolnih čestica za ukupno 20 posto. Vrlo značajno smanjenje s obzirom da je prometni sektor odgovoran za 28,2% ukupnih emisija stakleničkih plinova u Europi.
Zeleni/ekološki prihvatljiv metanol stoga bi mogao pomoći u ubrzavanju ekološkog preokreta u kamionima, posebno s obzirom na nedavne odluke Komisije EU. Njihov novi plan je do 2040. godine smanjiti emisije iz raznih kamiona za 90%. To teoretski znači da bismo konvencionalne kamione koji zagađuju mogli viđati na cestama samo do 2050. – nakon čega bismo trebali postići ciljeve u pogledu ugljične neutralnosti.
Međutim, zeleni/ekološki prihvatljiv metanol bi se već mogao koristiti kao gorivo za cestovna vozila i kao gorivo za motore brodova i zrakoplova.
Ekološki prihvatljiva proizvodnja metanola trenutno je preskupa
Glavno ograničenje upotrebe zelenog/ekološki prihvatljivog metanola kao goriva je trošak proizvodnje. Međunarodna agencija za obnovljivu energiju (Irena) navodi da se cijena po toni zelenog/ekološki prihvatljivog metanola kreće od 800 do 1600 USD.
Ova cijena uzrokovana je, između ostalog, troškovima za proizvodnju obnovljive energije i za elektrolizere, koji su prijeko potrebni za proizvodnju E-metanola.
Zeleni/ekološki prihvatljiv metanol proizvodi se na temperaturama od oko 250 °C pomoću katalizatora za ubrzavanje kemijske reakcije između vodika i ugljičnog dioksida. Ovi procesi uključuju ogromnu količinu energije, što se odražava na cijeni ekološki prihvatljivog goriva.
Prema nekim procjenama, zeleni/ekološki prihvatljiv metanol vrijedit će oko 250 do 630 USD po toni 2050. godine. No i ta je cijena još uvijek visoka, pogotovo ako se uzme u obzir da je cijena metanola iz fosilnih goriva trenutno između 100 i 250 američkih dolara po toni.
Projekt Laurelin: optimističan pogled na budućnost zelenog/ekološki prihvatljivog metanola
Potencijal zelenog/ekološki prihvatljivog metanola kao goriva također je od interesa za Europsku uniju. U tu je svrhu pokrenut Laurelinprojekt koji trenutno radi na razvoju novih tehnologija za smanjenje troškova proizvodnje za zeleni/ekološki prihvatljiv metanol.
Istraživački timovi trenutno rade na nizu važnih inovacija kao što su mikrovalno grijanje, plazma indukcija i magnetska indukcija. Iako su eksperimenti još u ranoj fazi, već daju dobre rezultate zbog kojih je sve vjerojatnije da će metanol postati gorivo u sljedećih nekoliko godina.
U Italiji se na primjer poduzimaju važni koraci prema ekološki prihvatljivoj proizvodnji goriva. U Empoliju će se uskoro planirati prvi "Distrikt kružnog gospodarstva" u zemlji, s ambicioznim ciljem obrade više od 250 000 tona otpada koji se ne može reciklirati. Oko 125.000 tona zelenog/ekološki prihvatljivog metanola i 1.400 tona vodika za smanjenje emisija CO₂ u industrijskim procesima treba se dobiti preradom ovog otpada.
Logistička industrija se okreće prema sve zelenijoj budućnosti. TIMOCOM također daje svoj doprinos održivoj logistici: Ovo je način na koji pružamo najbolje moguće tehnologije tisućama korisnika koji svakodnevno koriste našu burzu tereta. Otkrijte sve naše usluge!