Transportno tržište 29.06.2020
6

Turbo ili niski udarac – tako suprotni mogu biti utjecaji koronavirusa na špediciju

Članak gosta Andreasa Rinnhofera

Andreas Rinnhofer u skladištu.

Koronakriza trenutačno određuje čitav naš život. Pandemija je pogodila gotovo sve sektore gospodarstva. Neke više, neke manje. Među ostalima, transportna i logistička industrija osjeća osobito snažne učinke koronavirusa.

Granice su zatvorene, roba iz Kine dolazi sa zakašnjenjem, ako uopće dođe, a brojni zaposlenici zbog nedostatka skrbi o djeci moraju ostati kod kuće. No ono što djelatnike u industriji špedicije najviše opterećuje je opadanje broja narudžbi njihovih poslodavaca. Ako veliki otpremnici poput, primjerice, Volkswagena zaustave proizvodnju, to će imati ogroman utjecaj na poslove u logistici. Mnogi će morati prijeći na skraćeno radno vrijeme ili dobiti otkaze.

Dok se logističari moraju nositi s tim poteškoćama, neprestano dolazi do novih ublažavanja mjera. Kako korona trenutačno utječe na industriju špedicije i logistike? Je li ublažavanje mjera doista pravo rješenje? Koliko vrijedi ljudski život? Što će nam donijeti budućnost? Sa svim ovim pitanjima pozabavit ćemo se u nastavku i pokušati na njih pronaći odgovore.

Koje su promjene dosad vidljive kod logističkih poduzeća?

Logistička industrija trenutačno je suočena s nemirnim vremenima. Razloga tome je više:

  • EU-ov pakt o mobilnosti:
    S jedne je strane uz ovu temu treba spomenuti EU-ov pakt o mobilnosti koji je donio najviše promjena u prometnoj industriji u najmanje 10 godina. On uključuje pozitivne promjene, poput obveze vozača kamiona da se vrate kući nakon najviše tri tjedna ili točnog bilježenja lokacije. Pakt o mobilnosti ima i negativnih učinaka, poput toga što nije uključen u različite propise za vozače kamiona manjih od 3,5 tone. Bez obzira na to jesu li posljedice pozitivne ili negativne – o brojnim je promjenama već odlučeno. Špediteri i logističari moraju se tome prilagoditi.

  • Koronavirus:
    Pored toga sada se svemu priključuje još i korona te stvara dodatne probleme za logističku industriju. Brojne su granice zatvorene, što je dovelo do dugih čekanja, a time i kašnjenja. Proizvodnja u Kini, odakle se uvozi nebrojena količina robe, dugo je bila u zastoju, što je dovelo do uskih grla i kasnih isporuka. Opsežno zaustavljanje proizvodnje u vlastitoj zemlji ili širom svijeta također je dovelo do naglog pada broja transporta na tržištu. Euforija od početka travnja, kada su se mogli naručiti dodatni posebni prijevozi, odavno je isparila i ustupila mjesto raspravama o cijenama koje su u međuvremenu pale.

    Ovaj je zahtjevan pothvat također vrlo teško svladati zbog dugogodišnjih problema poput nedostatka osoblja. S druge strane, logistička poduzeća trenutačno teško mogu zaposliti novo osoblje jer je potrebno držati distancu. Kamo će na odvesti gospodarski put? Kako će se razvijati njemačko tržište izvoza i tržište uvoza drugih zemalja? Njemačka kao svjetski prvak u izvozu uvelike ovisi o drugim zemljama i, ako one ne uvoze, to će posebno utjecati na logističku industriju.

  • Demografske promjene u industriji špedicije:
    Kao na cijelo stanovništvo, demografske promjene utječu i na industriju špedicije i logistike. Kao što to većina ljudi koji rade u ovoj industriji vjerojatno zna, tipični vozač kamiona uglavnom je muškarac stariji od 50 godina. U konačnici to znači da će u dogledno vrijeme otići u mirovinu. Broj mogućih naučnika manji je od broja profesionalnih vozača koji odlaze u mirovinu. Ta će se činjenica osjetiti u bliskoj budućnosti, ako ne odmah, onda posebno u fazi procvata nakon krize.

  • Digitalizacija logistike:
    Još je jedna velika promjena kroz koju prolaze logistička poduzeća digitalna transformacija. Većina ljudi u logističkoj industriji to vidi kao veliki izazov. Još nije sasvim jasno kuda točno vodi to putovanje. Međutim, može se očekivati ​​da će razmjena podataka ubuduće imati više prometa nego autoceste. Mnogi vjeruju da bi se bespilotne letjelice mogle koristiti za provođenje inventura u skladištima. Digitalna tehnologija vjerojatno će se koristiti i za učinkovitije planiranje ruta vozača kamiona. Možda će autonomna vozila s vremenom obavljati i transport robe. Recept za uspjeh u pogledu digitalne transformacije svakako je definiranje procesa koji se neprestano ocjenjuju i dalje razvijaju. Zbog tradicije da se uvijek držimo onoga što se prakticira, ti procesi sigurno nisu suvremeni i natjecateljski.

    Kako digitalizacija zapravo utječe na logistiku, može se vidjeti po digitalnim mogućnostima edukacija. Posebno u trenutnom razdoblju u kojem dominira korona, ali i prije, mi u tvrtki Spedifort primijetili smo sve veću potražnju za mogućnostima edukacija preko interneta. Zabluda je da se do novih znanja može doći samo na tečajevima usavršavanja. Sva saznanja danas su dostupna na internetu jednim klikom. Sada je važno ponuditi znanje na strukturiran način usmjeren na učenje. Sve ove promjene dugoročno će zaokupljati logističku industriju. Tek će se mnogo kasnije moći predvidjeti u kojoj će mjeri one biti pozitivne ili negativne.

Kako potaknuti te promjene?

Iako na neke od ovih promjena poput korone i EU-ovog Pakta o mobilnosti teško možete utjecati, imate priliku steći pozitivnu korist za svoje poduzeće, posebno kada je riječ o digitalizaciji. Počevši s edukacijama koje biste redovito trebali nuditi svojim zaposlenicima kako bi svi držali korak aktualnom situacijom i kako bi radni procesi bili sigurni i pouzdani. U prošlosti su se poduzetnici morali brinuti o velikim dvoranama za obuku, a danas digitalni programi usavršavanja nude decentralizirane edukacije.

One se mogu pratiti od kuće, iz ureda ili čak iz kamiona. Digitalno usavršavanje također pruža mogućnost vremenski fleksibilnog održavanja nastave i na taj način bolju usklađenost s radnim vremenom u poduzeću. Održavanje udaljenosti posebno je sada, u vrijeme korone, važnije nego ikad. To se pravilo o udaljenosti prilikom digitalne edukacije može izvrsno ispoštovati. Čak se ni predavač ne mora izlagati riziku time što svoju edukaciju održava u prepunoj dvorani. Općenito, u budućnosti bi trebalo biti moguće, kao što to već omogućava Uredba EU-a iz 2018. godine, odraditi 12 od ukupno 35 nastavnih sati u sklopu usavršavanja profesionalnih vozača bez predavača, tj. digitalno.

Ako želite saznati više o prilikama i mogućnostima digitalne transformacije u transportnoj i logističkoj industriji, možete sudjelovati u našem besplatnom videotečaju preko interneta „Kompas za digitalizaciju”. Prijaviti se možete ovdje: https://vertrieb.inn-ovativ.com/de-de/digitalisierungskompass 

Što možemo iz svega ovoga naučiti?

Sa sigurnošću se može zaključiti da je logistička industrija u teškom vremenu. Također je predvidljivo da će ova složena faza potrajati još duže. Čak i kada koroni dođe kraj, navedeni će se problemi nastaviti javljati ​​jer ih se u ovoj industriji ne može prevladati cjepivom.

Kako se vaše poduzeće ne bi izgubilo na tržištu nego ostalo konkurentno, trebali biste unatoč ovoj posebno teškoj fazi razmišljati o budućnosti. Ulaganje u e-učenje, sustav upravljanja transportom, telematiku i još mnogo toga, upravo sada posebno je važno te može u budućnosti biti od presudnog značaja hoće li vaše poduzeće izići iz doline suza ili pokleknuti pod izazovima. Iskoristite vrijeme korone kao turbo poticaj za svoje poduzeće i započnite nove projekte.

Sjetite se uvijek: možda se sada suočavate s velikim izazovima. Ali nakon svakog ponora obično slijedi faza procvata. Ako se uspijete pripremiti za ovaj bum, sve vaše trenutačne brige postat će prošlost i bit ćete među pobjednicima krize.

O gostujućem autoru:

Andreas Rinnhofer već 20 godina gorljivo radi u industriji špedicije. Ovaj pobornik digitalizacije vodi platformu za e-učenje Spedifort. Pri tome pomaže logističkim poduzećima da edukacije za zaposlenike učine fleksibilnijima i isplativijima. Posebno je zadovoljan što ga je njegova ideja predstavljena u emisiji Galileo programa Pro7 i što mu stručnjaci redovito posvećuju članke.

Postanite insider u profesiji

Redovito primajte važne članke, vrijedne stručne priloge i ekskluzivne izvještaje korisnika!


Prijava na newsletter

Pop-up image - Logistic
Želite li postati stručnjak u logistici?

Stoga primajte naše vijesti o logistici izravno u svoj sandučić. Budite prvi koji će imati koristi od naših proizvoda i ažuriranja.

na vrh