Je li se zbog koronavirusa riješio nedostatak vozača?
Kako će se nastaviti razvijati potreba za kvalificiranim osobljem u transportnoj branši u Europi?
O nedostatku kvalificiranih vozača kamiona govori se već godinama. Pokrenute su različite inicijative i akcije kako bi se mladima svratila pozornost na zanimanje vozača i kako bi ih se pridobilo za to zanimanje. I to sa znatnim uspjehom. Sada je početkom ožujka – još prije krize uzrokovane koronavirusom širom svijeta – organizacija International Road Transport Union (IRU) predvidjela da će se nedostatak vozača u Europi 2020. godine nastaviti povećavati.
Ako je poduzećima prema istraživanju IRU-a prošle godine nedostajalo oko 23 posto traženih kvalificiranih vozača, ta svjetska krovna udruga cestovnog transportnog gospodarstva za ovu godinu računa čak s nedostatkom od 36 posto. Doduše, to se posebno odnosi na države članice EU-a Poljsku i Rumunjsku, ali i u Njemačkoj su situacija i mogućnost poboljšanja sve samo ne dobre. Prema izjavi inicijative FairTruck prije izbijanja pandemije koronavirusa postojala je potreba za 150 000 dodatnih profesionalnih vozača i vozačica motornih vozila do 2022. godine.
Kod udruga u branši i transportnih poduzeća već dugo zvoni zvono za uzbunu. Svake godine tisuće vozača odlazi u mirovinu, a na vidiku nema dovoljno mladih koji bi ih naslijedili. Tržište rada je prazno. Mnogi mladi ljudi više ne žele biti profesionalni vozači. Imidž vozača kamiona trpio je prethodnih godina, a također su se djelomično pogoršali uvjeti rada. Romantika avanture kakvu su jednom prenosili Manfred Krug i Rüdiger Kirschstein u legendarnoj TV seriji „Auf Achse” odavno ne postoji. Postati profesionalni vozač motornog vozila iz čiste strasti – to je stvar prošlosti. Za to postoje mnogi razlozi: Vozači kamiona između ostalog kao i prije trpe zbog nedovoljnog ugleda i premale plaće. IRU vidi problem i u niskoj stopi zastupljenosti žena i vezano uz to u nedostatku sigurnih odmorišta i parkirališnih mjesta.
Imidž i ugled vozača kamiona trpe
Iako se nedavno pokazalo da su se upravo vozači kamiona tijekom krize uzrokovane koronavirusom pokazali kao junaci svakodnevice i osobe relevantne za sustavbez kojih opskrba stanovništva uopće nije moguća, situacija se sve više pogoršava. Temeljni problemi njihove svakodnevice još jednom su se pogoršali: tijekom karantene u Njemačkoj privremeno su se zatvorila mnoga odmorišta i parkirališta s radionicom za kamione pa zbog toga vozači tijekom svojih stanki ili nakon slobodnog vremena nisu mogli kupiti hranu i koristiti sanitarne uređaje. Neshvatljivi uvjeti i nedostatak poštovanja i ugleda za junake svakodnevice. Udruge u branši i poduzeća svojim prosvjedima brzo su postigli da se za vozače ponovno otvore stanice na autocestama. Tako je zajamčena barem osnovna opskrba. No pridržavanje higijenskih standarda kod sanitarnih postrojenja prema izjavama mnogih vozača na velike udaljenosti daleko je od poželjnog.
Bez dobrih higijenskih standarda na rampama
Situacija na mjestima utovara i istovara djelomično je još uvijek vrlo loša, na to upozorava Savezna udruga za prijevoz tereta motornim vozilima, logistiku i odlaganje (BGL). #LogistikHilft je zajednička inicijativa Saveznog ministarstva prometa i digitalne infrastrukture (BMVI), Savezne udruge za prijevoz tereta motornim vozilima, logistiku i odlaganje (BGL), udruge Logistics Alliance Germany (LAG), instituta Fraunhofer IML i dobrotvorne udruge DocStop.
Zajedno s ostalim podržavateljima oni se između ostalog zalažu za to da na rampama budu postavljeni sanitarni kontejneri i da vozači budu opskrbljeni maskama za lice i dezinfekcijskim sredstvima te ostalim higijenskim proizvodima.
Osim toga, udruga BGL je već 2019. godine osnovala udrugu za podršku PROFI koja će se zalagati općenito za bolji imidž logistike u branši i posebno za bolji imidž vozača kamiona. Ona želi postići da se poboljšaju uvjeti obrazovanja kako bi to zanimanje relevantno za sustav ponovno postalo atraktivnije mladim ljudima. I udruga „Die Transportbotschafter” osnivača tvrtke TIMOCOM Jensa Thiermanna u javnosti se zalaže za bolji ugled te skupine zanimanja.
Nove mogućnosti u transportnoj branši nakon krize?
Kriza uzrokovana koronavirusom ni približno nije prevladana. No koje daljnje posljedice i trendove možemo očekivati u logistici i u cestovnom prometu tereta? U području maloprodaje namirnica količina tereta je i tijekom karantene ostala na stabilnoj razini. U drugim područjima, kao što je primjerice automobilska branša, proizvodnja i time također logistika tjednima je mirovala. Paradoks: mnogi vozači sjedili su kod kuće iako su u uobičajenim vremenima tako hitno potrebni.
A što će se dogoditi ako se gospodarstvo ponovno pokrene? Potreba za kvalificiranim vozačima mogla bi se izlaskom iz karantene uzrokovane koronavirusom ponovno postupno povećavati širom Europe. Tada će gospodarstvo bolno osjetiti negativne posljedice karantene za transportna poduzeća koja su morala smanjiti svoje kapacitete.
To može utjecati na cijene transporta ako poduzećima na raspolaganju ne stoji dovoljno slobodnog utovarnog prostora za njihov teret. Posljedično bi se mogla povećati potražnja za vozačkim osobljem. Nove mogućnosti za sliku tog zanimanja u transportnoj branši? Za to je sada potrebno prokrčiti put kako ne bi došlo do nestašica transportnih kapaciteta u cestovnom prometu tereta.