skip navigation
Transportno tržište 14.01.2022
11 min

Poslije Brexita: carinske odredbe, kabotaža, produljena radna viza. Što je sljedeće?

TIMOCOM sa svojim klijentima gleda u kristalnu kuglu

Mladi muškarac gleda u kristalnu kuglu na svom dlanu. Ona prikazuje kamion s britanskom i kamion s europskom zastavom, a između njih zjapi ponor.

„Brexit nam nije pomogao”, tako bi se mogle sažeti izjave koje je Chris Hall, menadžer za Europu u britanskoj špediciji UKI Express Transport LTD, dao u intervjuu za TIMOCOM. Vjerna pratiteljica Brexita zove se nesigurnost. Postupanje s carinama za zemlje izvan Europe zbog mnogih važećih posebnosti potrebno je ponovo učiti istodobno sa svakodnevnim poslom, a osim toga potrebno je suočavati se s nedostatkom vozača i nestašicama u opskrbi . U razgovoru s korisnicima sustava TIMOCOM, kao što je Chris Hall, postaje jasno: u bližoj budućnosti nije moguće očekivati dugoročno poboljšanje situacije za poduzeća iz područja transporta i logistike .

Početkom 2022. godine proći će dvije godine od izlaska Ujedinjene Kraljevine iz EU-a , a nedostaci plana samoodređene Velike Britanije vidljivi su između ostalog u sljedećim posljedicama: novim carinskim odredbama, praznim policama u supermarketima, visokim cijenama goriva, nedostatku vozača. Ublažavanje odredbi za radnu vizu i kabotaža predstavljaju moguća rješenja. Kako se ta rješenja procjenjuju u praksi i mogu li i dugoročno biti korisna? Klijenti tvrtke TIMOCOM i Gunnar Gburek, njezin glasnogovornik i voditelj poslovanja, osvrnuli su se na aktualne trendove. Njihove procjene za budućnost oprezne su i bez iluzija s obzirom na tendencije.

Nestašica utovarnog prostora ili pružatelja usluga? Povećajte svoju otpornost: u sustavu pametne logistike tvrtke TIMOCOM izgradite vlastitu mrežu s više od 45 000 provjerenih europskih poduzeća.

Povećajte sigurnost planiranja sada

Smjena godina 2020./2021.: težak početak nove ere u trgovini

Gotovo 50 posto više unosa tereta u usporedbi s trećim kvartalom 2020. – krajem 2020. godine TIMOCOM Transportni barometar na relaciji Njemačka – Velika Britanija jasno je pokazivao uzlazne vrijednostiPandemija koronavirusa natjerala je Europljane na stvaranje zaliha; osim toga, Britanci su se opskrbili kako bi izbjegli nestašice zbog skorih novih carinskih odredbi u sklopu Brexita. To je razumljivo jer se u prva tri mjeseca 2021. godine broj unosa tereta smanjio za oko dvije trećine.

Nejasne carinske odredbe i nepregledna birokracija za poduzeća koja sudjeluju u lancu isporuke još jednom su znatno kočile promet tereta gotovo godinu dana nakon Brexita.

„Nismo bili spremni”, prisjeća se Chris Hall. „Čak i među velikim poduzećima i pružateljima usluga nitko nije prošao neki oblik obuke. U siječnju, veljači i ožujku 2021. ljudi jednostavno nisu znali što trebaju činiti. Problem je u tome što nemamo državnu instituciju koja nudi obuke o toj temi.”

Nove carinske odredbe u Velikoj Britaniji: visoka umjetnost vlastite inicijative

Čini se da su nedovoljan protok informacija i činjenica da vlada nije pripremila poduzetnike na promjene zapravo glavni problemi koji još uvijek koče britansko gospodarstvo. Za pošiljke robe koje se prevoze u Veliku Britaniju od početka 2021. godine vrijede odredbe u skladu s izvozom u države izvan EU-a. No obrnuti slučaj očito predstavlja veći izazov za britanska poduzeća:  izvoz robe iz Velike Britanije u europske zemlje podliježe mnogim posebnostima. Postupanje u tim slučajevima uglavnom još nije rutinski i između ostalog dovodi do dugog vremena čekanja.

Britanskim poduzećima i poduzećima koja su poslovno povezana s Velikom Britanijom preostala je samo vlastita inicijativa.

„U nedostatku državne pomoći sami smo se upoznali sa sadržajem novih carinskih odredbi i postupanjem s potrebnim dokumentima”, prepričava Hall. „Svakako zahvaljujući tome mnogo bolje razumijemo cjelokupne procese nego što smo ih razumjeli u siječnju 2021. godine.”

Tako se povećava stručno znanje, a nove rutine obilježavaju radnu svakodnevicu. I više od toga: Hall smatra da nove odredbe zapravo čak pojednostavljuju procese jer njegovo poduzeće sada samostalno regulira sve formalnosti vezane uz carinu .

No čini se da potrebna znanja nisu posvuda na jednakoj razini. Zbog toga je potrebno očekivati dulje vrijeme čekanja upravo u skladištima i centrima za distribuciju .

„Nedostatak informacija o temi carina primjećujemo prvenstveno kod blue chip poduzeća”, nastavlja Hall. „To izravno utječe na vrijeme obrade. Pritom se nerijetko događa da je potrebno čekati pet sati dok utovar ne bude moguć.”

Dakle, čini se da upravo navedena blue chip poduzeća, tj. poduzeća s velikim obujmom trgovine registrirana na burzi, još uvijek ne mogu svladati svoja ograničenja. Nije moguće predvidjeti kad će se te praznine popuniti, a lanci isporuke s obzirom na to vratiti u svoje uobičajene procese. Zbog toga trpi prvenstveno trgovina i transport robe iz Velike Britanije u europske zemlje.

Carinski poraz, birokracija, korona: ključni pokazatelji negativnog gospodarskog razvoja

Poduzeća iz područja transporta i logistike u Velikoj Britaniji očito će još dulje vrijeme morati funkcionirati uz takvo kašnjenje. Izazov je razvijati stručno znanje tijekom svakodnevnih procesa. Što je neko poduzeće veće, to je veći broj zaposlenika potrebno po mogućnosti istodobno dovesti na istu razinu znanja.

Osim toga, prisutan je ponavljajući negativni gospodarski razvoj na kraju godine. Podaci TIMOCOM Transportnog barometra od rujna 2021. pokazuju smanjenje unosa tereta za 32 posto na međunarodnoj razini. Taj trend odnosi se i na prijevoz iz Njemačke u Veliku Britaniju i obrnuto. S obzirom na oslanjanje na uvoznu robu, unosi tereta za prijevoz iz Njemačke u Veliku Britaniju još su relativno visoki. No na burzi tereta TIMOCOM unosi tereta za prijevoz iz Velike Britanije u Njemačku manji su za 71 posto, a istodobno se nalaze znatno ispod međunarodne razine.

Pogled prema Poljskoj: usluge kao brzi dobitak iz Brexita

No postoje i poduzeća koja upotrebljavaju izlazak Ujedinjene Kraljevine iz EU-a za preusmjeravanje djelatnosti odnosno proširivanje usluga. Primjerice, klijent tvrtke TIMOCOM iz Poljske, Sped-Trans. To poduzeće od 2011. godine nudi usluge vezane uz carinu , dakle, poslovotkinja Anna Gizowska proširila je svoju ponudu. Ona primjećuje poteškoće u postupanju s carinskim odredbama u prometu prema Velikoj Britaniji i iz Velike Britanije.

„Osim opsežnog savjetovanja, brinemo o formalnostima vezanima uz carinu koje se pojavljuju u vezi s transportom u Veliku Britaniju. „Na granici često moramo stupiti u kontakt s vlastima kako bismo spriječili formalne pogreške”, izjavila je u intervjuu za TIMOCOM.

Kao i Chris Hall, ona je sa svojim poduzećem shvatila da nadležne osobe na licu mjesta nisu dovoljno informirane i ne mogu pratiti propise koji se često mijenjaju.

„Naš vlastiti pravni odjel brzo reagira na upite naših klijenata i rješava njihove probleme”, nastavlja Gizowska. „Tako ubijamo više muha jednim udarcem: podučavamo, pomažemo i tako izgrađujemo dugoročne odnose među klijentima. Mi upućujemo na najbolja rješenja kako naši klijenti ne bi morali snositi nepotrebne carinske i porezne troškove .”

Čekanje na granici? Nejasne carinske odredbe? Tada radije biramo prazne vožnje.

„Neki pružatelji transportnih usluga zbog dugotrajnih carinskih kontrola i straha od dugog čekanja na granici prema Europi sigurno odlučuju da će se vratiti s praznim vozilom”, kaže Gunnar Gburek iz tvrtke TIMOCOM. „Ta odluka utemeljena je na jednostavnom izračunu. Čekanje je skupo, a cijene goriva u Velikoj Britaniji visoke. Dakle, u konačnici je jeftinije ne uzimati teret na povratku.”

Digresija: kad je riječ o „dugom čekanju na granici”, to podsjeća na slike sa smjene godina 2020./2021. Kilometarske kolone kamiona u smjeru luke Dover tjednima su bile glavna vijest. Razlog za to bilo je zatvaranje francuske granice uzrokovano pandemijom, zbog čega su se tisuće kamiona zatekle u Velikoj Britaniji. Strah da bi se taj scenarij mogao ponoviti predstavlja dodatan problem uz sve nesigurnosti vezane uz carinsku kontrolu. Taj strah nije neopravdan; konačno, i u Velikoj Britaniji se znatno povećao broj oboljelih od koronavirusa . To bi npr. moglo ponovo potaknuti francusku vladu da zatvori granice. Posljedica bi bila ista kao i prije godinu dana: kolona vozača kamiona iz EU-a koji ne bi smjeli napustiti Veliku Britaniju.

„Ako zanemarimo činjenicu da su prazne vožnje neučinkovite i da se mogu izbjeći pomoću burze tereta poput one koju nudi TIMOCOM, odluka za prazne vožnje na povratku donosi Britancima još veće probleme”, nastavlja Gburek. „U tom slučaju se slobodna vozila kreću njihovim ulicama, ali nestašica u isporuci i dalje postoji. Strani vozači sigurno ne mogu riješiti probleme s teretom u komadima ili opskrbom podružnica , ali oni bi mogli sveukupno rasteretiti tržište tereta u Velikoj Britaniji pomoću LTL-a ili FTL-a.“

Kabotaža bez ograničenja: rješenje za nedostatak vozača i nestašice u isporuci?

Nedavno je britanska vlada ublažila propise o kabotaži unutar zemlje, ne uključujući Sjevernu Irsku. Do 30. travnja 2022. godine inozemna transportna poduzeća unutar 14 dana smiju provoditi neograničen broj vožnji u Velikoj Britaniji. Cilj je kratkoročno sprječavanje nestašica u opskrbi i nedostatka vozača.

Kako se i moglo očekivati, ta je odluka ubrzo naišla na kritike.

Ipak je to rješenje u suprotnosti s planovima vlade da poveća razinu plaće, kvalifikaciju i udio vlastite radne snage.

Kabotaža je kratkoročna mogućnost, ali dugoročno nije rješenje

Ograničavanjem ublaženih propisa o kabotaži do proljeća 2022. godine moguće je samo privremeno poboljšati situaciju. Doduše, ta odluka pomaže opskrbi, ali ipak ne rješava problem nedostatka stručnjaka na licu mjesta. Nedostaje 100 000 vozača kamiona; poduzeća imaju vozila koja ne voze zbog nedostatka osoblja. Nakon što ublaženi propisi o kabotaži prestanu vrijediti, situacija bi vjerojatno bila jednaka. Zbog toga su britanska poduzeća mamila europske vozače premijama i plaćama iz snova.

„Inozemni vozači srdačno su dobrodošli”, potvrđuje Hall. „Uopće se ništa nije promijenilo s obzirom na to. No mnogi se i boje da će ostati u Velikoj Britaniji ako se granice ponovo zatvore zbog koronavirusa.”

Gburek dodaje: „Pandemija je jedno, ali nedostatak vozača prisutan je i u europskim zemljama. Naravno, vozačima je primamljivo raditi za britansko poduzeće uz vrlo veliku plaću. No i u Velikoj Britaniji još odavno nije svako poduzeće sposobno nadoknaditi veće troškove cijenama transporta .”

Britanci mame vozače plaćom iz snova uz upitnu dugoročnu perspektivu

Opravdan je strah da će ionako oslabljeni britanski izvoz još više oslabiti i da će se konkurentnost Britanaca smanjiti. Naime, visoke cijene transporta i velike plaće vozača nerijetko dovode do povećanja cijene za krajnjeg korisnika. Čini se da je spirala plaća i cijena uspostavljena tako da se jednostavno više ne može održavati, a kamoli brzo poništiti.

Dakle, trenutno je privlačenje inozemnih vozača velikim plaćama odluka specifična za poduzeće. No pitanje je i može li se odluka stručnjaka da odu raditi u Veliku Britaniju temeljiti samo na novčanim razlozima. Ipak su i propisi o kabotaži i propisi o produljenju radne vize vremenski ograničeni. Problemi povezani s iseljenjem mogu biti vrlo veliki – ovisno o poznavanju jezika, stambenoj situaciji, poznavanju mjesta, priznavanju kvalifikacija i trajanju boravka. Isplati li se to za samo nekoliko mjeseci boravka, u svakom slučaju je barem upitno.

Načelno su se zbog Brexita zakomplicirali uvjeti rada za europske vozače kamiona u Velikoj Britaniji pa se dio vozača vratio u svoju domovinu. Produljenje radne vize do Badnjaka 2021. za mnoge je stiglo prekasno – već su donijeli odluku o povratku u domovinu ili su se već vratili.

Budućnost Velike Britanije? Gusta magla u kristalnoj kugli

Inventura jasno pokazuje: uopće nije moguće nešto izjaviti sa sigurnošću. Koje kratkoročne mjere će biti provedene u (bliskoj?) budućnosti, možda ne zna čak i britanska vlada. No pokazuje se da trenutna privremena pravila dugoročno nisu održiva. Prvenstveno ako, poput propisa o kabotaži i produljenja radne vize, vrijede samo do određenog datuma.

Upravo mala i srednja poduzeća doći će do svojih granica i nalaze se pred novim odlukama: isplaćivati velike plaće i zaposliti manji broj vozača? To bi značilo da vozila koja možda još nisu otplaćena stoje neiskorištena. Potrebno je samo procijeniti taj scenarij na temelju privremenih rezultata i moguće je doći do zaključka da će on možda još dodatno potaknuti nestašicu u opskrbi i nedostatak stručnjaka.

„To je dvosjekli mač”, kaže Hall. „No postoji i pozitivni popratni efekt: špediteri više nisu krajnja točka i bolje su plaćeni.” Koju ulogu će takav pozitivan temelj imati u budućnosti, zna samo kristalna kugla. Optimizam čini nešto podnošljivijim. To je barem sigurno.

Nestašica utovarnog prostoraili pružatelja usluga? Povećajte svoju otpornost: U sustavu Smart Logistics System tvrtke TIMOCOM izgradite vlastitu mrežu s više od 45 000 provjerenih europskih poduzeća.

Povećajte sigurnost planiranja sada

Ključne riječi

Postanite insider u profesiji

Redovito primajte važne članke, vrijedne stručne priloge i ekskluzivne izvještaje korisnika!

Prijava na newsletter

Polja označena znakom '*' su obvezna, zbog toga ih obvezno ispunite.

Slanjem svoje prijave potvrđujete svoju suglasnost s našim smjernicama za zaštitu podataka.

Prijava na bilten:


Vaši osobni podaci (adresa e-pošte, ime i prezime) radi slanja informacija tvrtke TIMOCOM GmbH proslijedit će se bazi podataka SC-Networks GmbH (registarski sud: Prvostupanjski sud München, registarski broj: HRB 14 65 73), Enzianstr. 2, 82319 Starnberg. Tvrtka SC-Networks GmbH podliježe saveznom zakonu o zaštiti podataka i uputama tvrtke TIMOCOM GmbH.

na vrh