Transportno tržište 30.10.2020
6

Tehnologija budućnosti u logistici: Vizija i stvarnost autonomne vožnje

Autonomni automobili, kombiji i kamioni u cestovnom prometu.

Autonomna je vožnja i za prijevoz robe nadohvat ruke. Još uvijek postoje pravne, etičke i tehničke prepreke za proizvođače, ali razvoj se nastavlja. To pokazuje da: automatizacija prijevoza robe nije zadatak s kojim se jedno poduzeće može nositi samo. U ovom članku na blogu dajemo uvid u trenutačno stanje tehnike i u prognoze koje bi mogle biti zanimljive za budućnost.

Digitalizacija kao alat može dati važan doprinos poboljšanju logistike. Posljednjih se je godina pojavio velik broj tehničkih inovacija – a bit će ih sve više. Koja će od tih inovacija imati potencijal za bolje pozicioniranje poduzeća u budućnosti? Kakvo je trenutačno stanje u logistici i gdje se te tehnologije budućnosti koriste u praksi? Ova ćemo pitanja istražiti na TIMOCOM blogu u seriji „Tehnologija budućnosti u logistici”. U prvom smo članku objasnili zašto se svaka buduća tehnologija neće odmah pojaviti na tržištu, koristeći dva primjera: blockchain i platooning. U ovom se članku fokusiramo na inovacije proizvođača vozila u pogledu autonomnih kamiona.

Razvoj automatizacije vrlo je složen i izazovan. Potrebno je široko znanje o automatiziranoj vožnji i digitalnim sustavima koji omogućuju opsežnu razmjenu podataka između svih sudionika. Kako bi ova tehnologija došla na tržište, neophodni su iscrpni testovi i kontinuirani daljnji razvoj.

U tom razvoju uvjerljivo prednjače OEM-ovi. Ova kratica stoji za engleski izraz Original Equipment Manufacturer, što znači proizvođač originalne opreme. U logistici se taj pojam koristi kao sinonim za proizvođače gospodarskih vozila. Ti su proizvođači kroz istraživačke projekte i testove prepoznali da je postupak istraživanja i poboljšanja prvih automatiziranih modela vrlo složen.

Sve započinje vizijom

Promjene u lancu opskrbe u narednom desetljeću mogu dovesti do ogromnih ušteda – prognoza je to istraživanja konzultantske tvrtke PricewaterhouseCoopers, skraćeno PwC, iz 2018. godine. To se odnosi na viziju o trucking 4.0 u kojoj OEM-ovi proizvode autonomne kamione, koje pak kontrolira i organizira takozvani sustav „Mobility as a Service”.

Prema tom istraživanju, tvrtka PwC prosudila je da bi se logistička djelatnost u roku od nekoliko godina mogla pretvoriti u ekosustav autonomnih kamiona i robota, koje će koordinirati potpuno samostalni lanac opskrbe. U lancu opskrbe sam će proizvod slati signal odgovarajućoj platformi i tako izvijestiti o potrebi prijevoza u ranoj fazi. Proizvod će se, nakon što se dovrši i kada mu se dodijeli kod s podacima o mjestu istovara i relevantnim informacijama o prijevozu, predati na raspoloživ odgovarajući kamion. Na mjestu istovara roboti će proizvod transportirati iz kamiona u središnje ili privremeno skladište, odakle će ga u posljednjoj fazi električni kamioni dovesti do kupca. Ova bi vizija lanca opskrbe trebala uštedjeti do 47 posto troškova. Usto bi se moglo uštedjeti zahvaljujući modernim pogonskim tehnologijama poput hibridnih ili električnih motora, kao i pogonom na plin. Mogla bi se poboljšati popunjenost kapaciteta kamiona.

Iako bi se prema istraživanju digitalizirani, automatizirani lanac opskrbe trebao početi potpuno primjenjivati ​​tek 2030., njegova korist objašnjava velik interes nekih poduzeća za daljnji razvoj autonomnih namjenskih vozila. Ipak, prvo bi trebalo preciznije definirati autonomnu vožnju.

Različite razine automatizacije

Pravnim i etičkim nejasnoćama bave se proizvođači, politika i društvo. To uključuje pitanja o sigurnosti u vožnji ili odgovornosti u slučaju nesreće.

Kakvu bi odluku autonomno vozilo trebalo donijeti ako se nesreća više ne može izbjeći? Za ovakve je dileme u Njemačkoj utemeljeno etičko povjerenstvo koje je utvrdilo smjernice za takve situacije. Te su smjernice namijenjene usmjeravanju politike, no trebalo bi ih se zapravo smatrati naputcima za donošenje odluka. One ne odgovaraju (u potpunosti) na sva pitanja, što je, uostalom, izuzetno teško kada je riječ o dubokim etičkim odlukama. Taj će zadatak poduzeća, politika i društvo morati provoditi zajedno.

Osim toga, potrebno je razgovarati o tome do kakvih bi posljedica moglo doći za zanimanje vozača, a kakvih za društvo u cjelini. Sva se ta pitanja moraju rješavati istovremeno s tehničkim napretkom.

Kada je riječ o automatizaciji, valja razlikovati šest razina razvoja. U Europi i SAD-u trenutačno su zakonski dopuštene tri razine autonomne vožnje. Razina 2 već je tehnički moguća, no za nju nedostaje još samo odobrenje u Europi. To se odnosi na razine od 0 do 2.

0 Vozač vozi sam

1 Vozilo raspolaže asistencijom u vožnji

2 Djelomična automatizacija

(pri parkiranju, ostajanju unutar trake i kočenju)

3 Uvjetovana automatizacija

(pri paljenju pokazivača smjera i promjeni trake)

4 Visoka automatizacija

(sustav u velikoj mjeri preuzima kontrolu nad vozilom)

5 Potpuna automatizacija

(sustav ili program samostalno upravljaju vozilom)

Scenarij potpuno digitaliziranog i uglavnom automatiziranog lanca opskrbe koji se spominje u istraživanju iz temelja bi promijenio logističku djelatnost. Teško je predvidjeti hoće li do 2030. godine doći do evolucije ili čak revolucije u logistici. Prema prognozi tvrtke PwC, posljednje tri razine razvoja do potpune automatizacije trebale bi se dovršiti u sljedećih deset godina. To podrazumijeva da su dosadašnje tehničke i pravne prepreke prevladane te da je ostvareno potrebno društveno prihvaćanje.

Kako bi ova vizija postala stvarnost, moraju se uzeti u obzir svi čimbenici uključeni u provedbu. To su ljudski faktor, javni sektor kao pružatelj prometne infrastrukture, mrežni operateri kao partneri u komunikacijskoj infrastrukturi te država kao pravno i regulatorno tijelo. Održivi model autonomne vožnje može se ostvariti tek kada svi ti čimbenici budu surađivali. Međutim, uvođenje samovozećih vozila u europski cestovni promet ovisi o njihovom tehničkom razvoju. Pa, bacimo oko na trenutačno stanje tehnike.

Dosadašnji napredak OEM-ova

Daimler je za potrebe ispitivanja razvio kamion s autonomnom vožnjom Mercedes-Benz Future Truck 2025. Zato je 2019. kupio većinski udio poduzećaTorc Robotics. Ovo je poduzeće pionir u autonomnoj vožnji koji Daimleru pruža znanje o robotici potrebno za implementaciju autonomnih kamiona.

Novi model kamiona kombinira prednosti odobrenih sustava asistencije i telematike kako bi oblikovao inteligentan sustav upravljanja prijevozom. Poduzeće tako ide prema razini automatizacije 4, a istodobno dalje razvija proširenje ugrađene tehnologije. Zajedno s proizvođačem NVIDIA, ono bi do 2024. trebalo opremiti sva Mercedes-Benz vozila automatiziranim funkcijama vožnje s mogućnošću ažuriranja. Cilj je koristiti modernu računalnu arhitekturu za redovita ažuriranja kao što su ažuriranja sigurnosnih aplikacija.

Proizvođač vozila MAN u narednim će godinama testirati autonomne kamione zajedno s tvrtkom Hamburger Hafen Logistik AG. Ugovor o suradnji već je potpisan. Kao poligon koristi se kontejnerski terminal Altenwerder u hamburškoj luci. Usto bi kao poligon trebala poslužiti i dionica autoceste A7 dužine 70 km.

Još jedan projekt automatiziranog prekrcaja kontejnera u kombinaciji s automatiziranim kamionom od srpnja 2020. godine istražuju proizvođač vozila MAN, Deutsche Bahn, visoka škola Fresenius i Götting KG. U tu svrhu MAN razvija autonomni kamion sa sučeljem tvrtke Götting KG. Preko sučelja mogu se razmjenjivati podaci, što omogućava lociranje kamiona te prepoznavanje prepreka. Visoka škola Fresenius ispituje u kojoj su mjeri ljudi i strojevi u interakciji. Njihovo ponašanje prenosi u digitalne procese kako bi se omogućila komunikacija između kamiona, terminala i skladišta kontejnera. Ako test pokaže pozitivne rezultate, ovo bi bio korak naprijed u automatizaciji kombiniranog prijevoza.

Proizvođač vozila Scania predstavio je AXL, autonomni kamion bez kabine. Njegov je koncept namijenjen uporabi na velikim gradilištima, u površinskim kopovima ili u rudnicima. Ovaj bi samovozeći tegljač mogao redovnim rutama putovati radi transporta, primjerice, rasutog tereta.

Potreba za daljnjim razvojem

Čak i ako se vizija Truckinga 4.0 koju je izradio PwC vjerojatno ne uspije ostvariti na razinu standarda do 2030. godine, ona ipak sadrži moguće izglede za budućnost.  Samovozeći kamioni nisu znanstvena fantastika, već će oni uskoro postati općeprihvaćeni u prometu.

Preduvjet za to je nastavak razvoja automatizacije – i to ne samo na tehničkoj razini. Potrebni su dalekosežno društveno prihvaćanje, sveobuhvatni pravni i politički temelji te progresivna poduzeća koja neprestano ulažu u ovu tehnologiju budućnosti.

Postanite insider u profesiji

Redovito primajte važne članke, vrijedne stručne priloge i ekskluzivne izvještaje korisnika!


Prijava na newsletter

Pop-up image - Logistic
Želite li postati stručnjak u logistici?

Stoga primajte naše vijesti o logistici izravno u svoj sandučić. Budite prvi koji će imati koristi od naših proizvoda i ažuriranja.

na vrh