skip navigation
Znanje o logistici 02.12.2020
7 min

Tehnologija budućnosti za logistiku: vizija i stvarnost umjetne inteligencije

Logistika sa svojim razgranatim mrežama predstavlja idealno područje primjene za umjetnu inteligenciju.

Logistika nudi idealno područje primjene za umjetnu inteligenciju. Pomoću inteligentne procjene podataka u transportnom procesu moguće je primjerice jednostavnije predvidjeti buduće prihode od proizvodnje i transporta. Tako je moguće učinkovitije koristiti resurse u logističkim

Digitalizacija kao alat može znatno doprinijeti poboljšanju logistike. Zadnjih se godina pojavio velik broj tehničkih inovacija – a bit će ih sve više. Koja će od tih inovacija imati potencijal za bolje pozicioniranje poduzeća u budućnosti? Kakvo je trenutno stanje u logistici i gdje se ta tehnologija budućnosti koristi u praksi? Ova ćemo pitanja istražiti na TIMOCOM blogu u seriji „Tehnologija budućnosti za logistiku”. U zadnjem članku bavili smo se inovacijama proizvođača vozila s obzirom na autonomne kamione. U ovom članku posvetit ćemo se umjetnoj inteligenciji.

Umjetna inteligencija (skraćeno UI) može se koristiti u logistici za predviđanje potražnje, planiranje narudžbi i kapaciteta te omogućavanje optimalnog skladištenja tereta. Pomoću nje moguće je optimirati logističke procese, izbjeći greške, predvidjeti buduću količinu za proizvodnju i navrijeme učiniti vidljivima prijeteće poteškoće. Takva fleksibilnost prilagođena zahtjevima tržišta za logistiku znači bolje usluge i manje troškove.

UI se vrednuje kao važna tehnologija budućnosti

U logističkom barometru tvrtke za savjetovanje poduzeća SCI u listopadu 2019. više od 70 posto ispitanih poduzeća navelo je da smatra umjetnu inteligenciju važnim ili vrlo važnim općim trendom u logističkoj branši.

U drugoj anketi udruge Bitkom o digitalizaciji logistike iste godine 71 posto ispitanih poduzeća pretpostavilo je da će umjetna inteligencija u sljedećih deset godina preuzeti planiranje ruta ili naručivanje robe. To pokazuje da se UI smatra važnom tehnologijom budućnosti. No u istoj anketi samo šest posto od više od 500 ispitanika navelo je da već koristi umjetnu inteligenciju u svom poduzeću. To je dovoljan razlog za intenzivnije bavljenje tom temom.

Poduzeća još uvijek oklijevaju s primjenom

Postoje mnoge definicije tog pojma. Značenja su različita ovisno o branši i primjeni. Ono što je svima zajedničko je činjenica da opisuju UI kao područje informatike koje se bavi simulacijom inteligentnog ponašanja u računalima. Nadalje, to podrazumijeva sposobnost stroja da primi i vrednuje pristigle informacije bilo koje vrste te izvede interpretaciju iz podataka. Iz toga se mogu izvesti trendovi i obrasci koje sustav zatim koristi za stjecanje znanja. Cilj je pomoću te tehnologije oponašati inteligentno ljudsko ponašanje.

Za logistiku je točna procjena podataka zanimljiva kao temelj za najbolje odluke za procese. No unatoč tom pozitivnom učinku, prema studiji udruge Bitkom stav branše prema UI-ju po svoj prilici je ambivalentan. Doduše, ispitanici navode mogućnosti, ali u primjeni još postoje suzdržanosti, kako pokazuje studija udruge Bitkom. No, umjetna inteligencija imala bi pozitivan učinak na brojnim područjima primjene.

Učinkovita koordinacija partnera, potražnje i resursa

Planiranje i određivanje roka za aktivnosti

Logistika je u svakodnevnom radu suočena s različitim izazovima: visokom razinom kompleksnosti pri planiranju transporta ili stanjem na tržištu koje se neprekidno mijenja. Primjerice, to se odnosi na sezonsku robu ili trenutno sprječavanje širenja koronavirusa. Zahvaljujući implementaciji UI-ja u lanac isporuke i logistiku  menadžeri lanca opskrbe mogu se izravno prilagođavati transportnim procesima. Tako je moguće predvidjeti prijeteću nestašicu kapaciteta ili nepredviđene probleme u transportu. To omogućuje brže pronalaženje prikladnih alternativa i učinkovitije planiranje transporta.

Predviđanje potražnje

Dakle, rješenja UI-ja u budućnosti mogu pojednostaviti aktivnosti planiranja kad je potrebno koordinirati proizvođače, dobavljače i krajnje klijente. Tako je moguće ne samo zajamčiti optimalnu provedbu transporta. Primjena softvera s podrškom UI-ja u slučaju kašnjenja u procesu transporta mogla bi također omogućiti procjenu mogućih utjecaja na vrijeme, troškove i prihode te se koristiti kao predložak za odluke.

Osim toga, primjena UI-ja omogućuje poduzećima korištenje podataka u stvarnom vremenu za njihova predviđanja i bolje predviđanje potražnje. Zbog toga se planiranje vozila i osoblja također optimira, a troškovi tvrtke smanjuju. Nadalje, za industriju i trgovinu to znači da se troškovi održavanja skladišta minimiziraju zahvaljujući učinkovitijem planiranju resursa.

Učinkovitije skladištenje

Tehnologija umjetne inteligencije dosad se posebno često primjenjivala u logistici skladišta. Ona optimira mnoge procese održavanja skladišta kao što su primjerice registriranje i procjena podataka te procesi inventure. Osim toga, UI se može koristiti i za automatizaciju skladišta kad je potrebno predvidjeti potražnju za određenim proizvodima. Na temelju prikupljenih podataka moguće je izmijeniti narudžbe, prilagoditi transporte i isporučiti tražene artikle lokalnom skladištu. To predviđanje potražnje i prilagodba logističkih procesa koja slijedi nakon toga za poduzeća znače manje troškove skladišta i transporta.

Čimbenik „čovjek” i UI ne moraju biti u suprotnosti

UI u teoriji posjeduje mnoge prednosti kao što je potencijal za poboljšavanje utjecaja automatiziranih aktivnosti. Tako rješenja UI-ja mogu preuzeti funkcije i konkretne operativne zadatke za koje je danas još uvijek potrebno ljudsko razmišljanje i odlučivanje. Trenutno se UI može koristiti pri automatizaciji jednostavnih zadataka u radnoj svakodnevici koji se često ponavljaju odnosno koji su predvidljivi. Njih trenutno još uvijek uglavnom preuzimaju ljudi. U vezi s primjenom UI-ja u automatizaciji postoji strah da će strojevi zamijeniti rad osoblja s niskom odnosno srednjom kvalifikacijom. Zbog toga gospodarstvo i politika moraju zajedno razvijati i provoditi mjere kako bi društvenu promjenu učinili socijalno podnošljivom.

No postoji i skupina zagovornika koji primjećuju pozitivne trendove za tržište rada. Prema anketi udruge Bitkom poduzetnici pretpostavljaju da ljudski rad neće biti zamijenjen UI-jem, ali da će se znatno promijeniti. Kvaliteta radnih procesa poboljšat će se samo zbog toga što će se fizički rad ili jednostavni zadaci obavljati uz pomoć strojeva. Tada će stručno osoblje u većoj mjeri morati donositi strateške odluke. Prema anketi udruge Bitkom tako razmišlja 67 posto ispitanika. Zbog toga se pretpostavlja da će se potreba za kvalificiranim osobljem u logistici povećati. Zbog toga 72 posto poduzeća ispitanih u anketi vjeruje da će logistika za deset godina biti atraktivno područje rada za početnike.

Potreba za daljnjim razvojem

Primjeri primjene navedeni u ovom članku pokrivaju širok spektar primjene UI-ja za cijeli lanac isporuke. No pretvaranje logističkih procesa u operativnom poslu u autonomne i predvidljive procese sigurno će predstavljati izazov, kako pokazuje teorija. 

Zbog toga brzo postaje jasno: UI nije tehnologija budućnosti koja će se uskoro naširoko implementirati na tržištu.

Prelazak na inteligentnu logistiku trajat će još nekoliko godina. Potrebno je znanje o važnosti UI-ja za poduzeće, dosljednost u vođenju prema tom cilju i odgovarajuća kultura poduzeća kako bi se primijenio proces razvoja koji je u tijeku i u kojem se trenutno nalazi umjetna inteligencija.

Ključne riječi

Prijava na newsletter

Polja označena znakom '*' su obvezna, zbog toga ih obvezno ispunite.

Slanjem svoje prijave potvrđujete svoju suglasnost s našim smjernicama za zaštitu podataka.

Prijava na bilten:


Vaši osobni podaci (adresa e-pošte, ime i prezime) radi slanja informacija tvrtke TIMOCOM GmbH proslijedit će se bazi podataka SC-Networks GmbH (registarski sud: Prvostupanjski sud München, registarski broj: HRB 14 65 73), Enzianstr. 2, 82319 Starnberg. Tvrtka SC-Networks GmbH podliježe saveznom zakonu o zaštiti podataka i uputama tvrtke TIMOCOM GmbH.

na vrh