Transportno tržište 10.02.2021
8

Trendovi u transportu i logistici 2021. koje očekujemo

Trendovi u transportu i logistici 2021.

Tijekom 2021. godine britanske tvrtke koje djeluju u transportu i logistici morat će se prilagoditi nizu izazova, s obzirom na utjecaj bolesti Covid-19 i Brexita, kao i razvoj umjetne inteligencije (UI) te brzo širenje e-trgovine. Na koji način će to utjecati na branšu? Istražit ćemo nekoliko novih trendova u logistici koje očekujemo u sljedećih dvanaest mjeseci.

Trendovi za budućnost logistike pripremaju nas na apsolutni rast e-trgovine

Poslovanje e-trgovine brzo je napredovalo davno prije neočekivanih događaja prošle godine. Ipak, prema podacima Ureda za nacionalnu statistiku, internetska kupovina u studenom 2020. obuhvaća 36 % ukupne maloprodaje u Ujedinjenoj Kraljevini, u odnosu na 21,6 % u studenom 2019. i 2018. godine. Povijesna prekretnica s obzirom na velik broj internetskih narudžbi najjasniji je i najsigurniji znak potpuno novog načina na koji kupci nabavljaju robu, a tvrtke koje djeluju u sektoru transporta i logistike ne mogu to ignorirati.

Više skladišta posvuda

Analiza konzultantske kuće Knight Frank pokazuje da bi rast e-trgovine mogao povećati potrebu za skladištima do 92 milijuna kvadratnih metara širom Ujedinjene Kraljevine do 2024. godine. Konkretno, tvrtka Amazon već prisvaja velika zemljišta i u Leicestershireu i u Rugbyju. Skladište veličine 376,000 m² u Rugby Central Parku, primjerice, zamišljeno je kao novi centar za izvršenje narudžbi tvrtke Amazon.

Budući da će biti potrebno sve više i više skladišnih prostora, tradicionalna urbana distribucija više neće biti održiva. Promatrat ćemo kako se logistički tereni – tradicionalno postavljeni na periferijama gradova, pokraj autocesta i ostalih manje naseljenih područja – pomiču bliže velikim gradovima, uključujući London. Vrlo je vjerojatno da će doći do razvoja objekata mješovite namjene, što će utjecati na stambena područja i urbanu logistiku.

Zelena gradnja i čista energija

Prethodno spomenuto „novo” ponašanje kupaca, u kombinaciji s nepredvidivim posljedicama Brexita za logističke potrebe, vrlo vjerojatno moglo bi dovesti do preispitivanja gradnje skladišta. Za sektor koji je tijekom povijesti imao loš ugled zbog štetnosti za okoliš važno je uključiti održive značajke pri planiranju skladišta i/ili raspravljanju o razvoju transporta u budućnosti.

Težnja prema nultoj emisiji ugljikovog dioksida imat će značajnu ulogu u budućnosti logistike. Preporuke uključene u program zelene gradnje UN-a između ostalog odnose se na obnovljive tehnologije s niskom razinom ugljikovog dioksida za opskrbu zgrada energijom. Osim solarnih panela, instalacije na licu mjesta za proizvodnju energije pomoću vjetra ili vode i geotermalne energije mogle bi se pokazati dugoročno isplativima.

Trendovi u logistici posljednje milje 2021. godine inovativni su i digitalni

Kao što se skladišta pomiču bliže gradovima, mjere poput zone ultra niske emisije – koje su trenutno ograničene samo na London – utjecat će na veći broj ljudi u Ujedinjenoj Kraljevini, a na profesionalce u transportu posebno unutar posljednje milje. Zbog toga će rješavanje problema posljednje milje ostati ključan cilj za logističke tvrtke u sljedećoj godini.

Potpuno električna vozila u zonama čistog zraka

Davanje prednosti alternativnim gorivima u odnosu na sva druga goriva treba postati sastavni dio razvoja transporta u budućnosti budući da sve više gradova širom zemlje provodi mjere kao što su Zone čistog zraka u Ujedinjenoj Kraljevini (CAZ). Ustvari, nove zone čistog zraka (Clean Air Zones) za smanjivanje zagađenja uzrokovanog vozilima i poboljšavanje kvalitete zraka pripremaju se u Bathu i Birminghamu za 2021. godinu.

Kratkoročna rješenja visoke učinkovitosti uključuju promjenu vozila za transport kako bi postala potpuno električna uz planiranje uključivanja točaka za punjenje električnih vozila u nova skladišta. Pomak prema održivim procesima u sektoru transporta ne može se dovršiti preko noći, ono čemu svjedočimo je strukturalna promjena konfiguracije poslovanja vezanog uz isporuke, što će trajati tijekom predvidljive budućnosti mnogo kasnije od 2021. godine.

„Uberizacija” na posljednjoj milji

Takozvani „model Uber” smatra se pravim rješenjem za izazov isporuke u urbanim područjima. Baš kao što je Uber poremetio branšu taksija, alternativna rješenja za tržište tereta mogu poremetit i transportnu branš posljednje milje. Dobro je poznata činjenica da kad roba stigne u gradska područja zagušena prometom, mnogo toga može poći po zlu (a to se i događa), zbog čega bi tvrtke za isporuku posljednje milje slične Uberu mogle pomoći u rješavanju tog problema.

Pomoću podataka u stvarnom vremenu i mreža za socijalnu isporuku te logističkih mreža možda će biti moguće smanjiti troškove posljednjeg segmenta lanca opskrbe, a istodobno pojednostaviti i optimirati lanac opskrbe. Posebno u vrlo gusto naseljenim gradskim područjima isporuka pješice koju provode samostalni djelatnici mogla bi učiniti da problemi s parkiranjem postanu stvar prošlosti.

Internet stvari novi je trend

Pristup koji je u većoj mjeri usmjeren na kupca dat će kupcima više moći, omogućujući im da pristupe većem broju podataka u vezi sa statusom njihove narudžbe i isporuke. Zahvaljujući rješenjima za povezivanje kao što su, internet stvari (Internet of things) i veliki podaci (big data), koji pomažu tvrtkama pri optimiranju ruta isporuke, kupci će imati više mogućnosti izbora s obzirom na mogućnosti isporuke kako bi prilagodili isporuku svojim potrebama: kutije za isporuku, jednostavnija pravila vraćanja i mogućnost promjene vremena isporuke u zadnji tren.

Danas se široki spektar alata uzima u obzir za inovativne usluge isporuke posljednje milje, od skutera do dronova, ali od svih njih očekuje se da ostvare jedan glavni cilj: „omnikanalnu” distribuciju. Budući da se tvrtke preusmjeravaju na pristup koji je u većoj mjeri usmjeren na kupca, one moraju ponuditi svojim kupcima pregledom njihove isporuke u stvarnom vremenu, po mogućnosti pomoću praktične i poznate aplikacije za pametne telefone. To je neizbježno učinilo isporuku posljednje milje još kompleksnijom.

Trendovi za budućnost logistike protiv zbrke zbog Brexita

To nije iznenađujuće, a problemi za logističke i transportne tvrtke izazvani Brexitom tek su počeli. Profesionalci koji se bave teretom i protokom robe izravno su pogođeni pandemijom bolesti Covid-19 i neće moći predahnuti u bližoj budućnosti. Carinske formalnosti primjenjuju se od 1. siječnja 2021., a njihove posljedice za prijevoznike i profesionalce u transportu ubrzo su postale vidljive.

Carinska papirologija i kašnjenje

Za dolazne i odlazne isporuke sada je potrebna carinska dokumentacija, zbog čega dolazi do povećanja troškova i kašnjenja. Troškovi prijevoza tereta iz Francuske u Ujedinjenu Kraljevinu povećali su se više nego četverostruko nakon Brexita (i novog soja bolesti Covid-19). Kapacitet cestovnog prijevoza na ruti Francuska – Ujedinjena Kraljevina smanjio se na najnižu vrijednost u posljednje dvije godine u studenom. Sličan trend vidljiv je i na ruti Njemačka – Ujedinjena Kraljevina. Transportni barometar tvrtke TIMOCOM pokazuje kako su se britanske tvrtke pripremale kad se cestovni prijevoz tereta počeo znatno povećavati od 2019. godine. Nije jasno hoće li se te mjere pokazati dovoljnima, a približno trećina tvrtki iz Ujedinjene Kraljevine već je razmatrala premještaj u inozemstvo.

Tehnološki procesi bit će korisni u suočavanju s tim poteškoćama: razmjena podataka utemeljena na oblaku (cloud) pokazat će se neprocjenjivom u praćenju novih informacija u vezi s carinskom papirologijom i ruta na kojima dolazi do kašnjenja. Sveobuhvatna strategija bit će upravljanje trgovinom Ujedinjene Kraljevine i Europe kao što to čine međunarodne kompanije izvan EU-a.

Nedostatak radnika: prijevoznici iz EU-a obeshrabreni zbog Brexita

Posljedica Brexita o kojoj se najviše raspravlja možda će biti manji priljev europskih radnika, što bi moglo pogoršati već postojeći nedostatak radnika u transportu i logistici. Dugo i nepredvidljivo radno vrijeme, stres na cesti, teško uspostavljanje ravnoteže između posla i privatnog života i relativno niske plaće čine posao vozača teretnih vozila neprivlačnim, zbog čega je ta kategorija najviše pogođena nedostatkom radnika poslije Brexita u transportnoj branši. Prema Izvještaj o kvalifikacijama i zapošljavanju u logistici u Ujedinjenoj Kraljevini 2020., izazovi pandemije i Brexita doveli su do neviđenog nedostatka radnika budući da je približno 80 000 državljana EU-a napustilo je tvrtke iz logističke branše u Ujedinjenoj Kraljevini u prethodnih 12 mjeseci.

U transportu i logistici radnici nedostaju na gotovo svakoj razini, od upravitelja lanca opskrbe do otpremnika, ali nova pravila za useljavanje najvjerojatnije će najviše utjecati na niskokvalificirane radnike. Glavni akteri branše javno su priznali taj problem, logistička tvrtka DHL čak ga je nazvala „kriza talenata”.

Trendovi za budućnost logistike u upravljanju lancem opskrbe

Tehnologija se usmjerila prema automatizaciji i internetu stvari i s obzirom na trendove lanca opskrbe u 2021. godini. Ustvari, podaci nisu relevantni i nemaju značajan utjecaj sami po sebi, dok je praćenje i dijeljenje tih podataka uzduž lanca isporuke radi osiguravanja optimalnog upravljanja izrazito učinkovito. Nedavni i neočekivani slijed događaja pokazao nam je da fleksibilan i otporan lanac opskrbe osigurava dugovječnost, što za logističke tvrtke znači da uviđaju koliko je važno moći brzo donijeti odluku na temelju podataka u stvarnom vremenu.

Alati za analizu utemeljeni na strojnom učenju koji mogu predvidjeti trendove i ponašanje kupaca postat će novi sveti gral za logistiku. Primjerice, znati da postoje kašnjenja zbog prometa na posljednjoj milji je jedno – ali znati što učiniti kako biste preusmjerili te isporuke i smanjili troškove je drugo. To je samo jedna od mnogih prednosti platformi za razmjenu tereta.

Ukratko, što možemo očekivati od trendova u logistici 2021. godine?

Poslije dugoročnih trendova kao što su digitalizacija i inovativna rješenja za posljednju milju, ključni izazov koji će biti potrebno prevladati 2021. godine bit će prilagođavanje tržištu poslije Brexita. Moramo se nadati da vlada misli na važnost sektora transporta tereta za gospodarstvo Ujedinjene Kraljevine. Transport i trgovina prema Europi i iz Europe ključni su kako bi Ujedinjena Kraljevina ostala konkurentna, tim više što se pandemija bliži kraju.

Cjelokupna teretna industrija, posebno za tvrtke koje su snažno uključene u lance opskrbe na različitim kanalima, trebala bi biti spremna na izazov, ali ako troškovi transporta prijeđu granicu, Brexit će se pokazati kobnim za mnoge poslove.

U novoj godini pokazivanje fleksibilnosti prilagođavanjem nepredvidljivim kretanjima na tržištu bit će ključan element uspjeha mnogih tvrtki. Budućnost sektora logistike i transporta postaje manje nepredvidljiva zahvaljujući digitalnim alatima za razmjenu skladišta, prostor za vozila i transportne naloge. Kako biste saznali više o sustavu Smart Logistics System tvrtke TIMOCOM i o tome kako vam on može pomoći da bi vaše poslovanje procvalo u 2021. godini, obratite nam se!

Postanite insider u profesiji

Redovito primajte važne članke, vrijedne stručne priloge i ekskluzivne izvještaje korisnika!


Prijava na newsletter

Pop-up image - Logistic
Želite li postati stručnjak u logistici?

Stoga primajte naše vijesti o logistici izravno u svoj sandučić. Budite prvi koji će imati koristi od naših proizvoda i ažuriranja.

na vrh