Priče žena iz logističke branše: Biljana Muratovska iz Makedonije
TimoCom-ov intervju s Biljanom Muratovskom iz udruženja MAKAM-TRANS iz Makedonije
Erkrath, 23.11.2017. – Generalna tajnica Biljana Muratovska u intervjuu s TimoCom-om otkriva što sačinjava njeno Udruženje prijevoznika MAKAM-TRANS iz Makedonije i zašto jutarnja igra backgammona vodi do boljih radnih uvjeta u transportu.
Gospođo Muratovska, možete li se, molim Vas, kratko predstaviti?
Moje ime je Biljana Muratovska i ja sam generalna tajnica makedonskog Udruženja prijevoznika MAKAM-TRANS. Nakon što sam se obrazovala na području ekonomske politike i razvoja, stekla sam iskustvo u nekoliko tvrtki. Preko moga oca sam već od ranog djetinjstva povezana s transportnom branšom. Stoga mi je osobito važno nastaviti njegovo naslijeđe i poboljšati uvjete rada makedonskih prijevoznika. To je ogroman zadatak. Iz tog razloga, kako bih pročistila misli, svako jutro uz šalicu kave odigram jednu rundu backgammona.
Koji su najvažniji zadaci Vašeg Udruženja?
Zalažemo se za bolje gospodarske i socijalne radne uvjete makedonskih prijevoznika. Posebno sam ponosna što mogu utjecati na zakone naše zemlje i time postići pravedne odnose. Kada sam se 2003. pridružila Udruženju, u branši je još uvijek vladao veliki kaos. Do važnih prometnih dozvola dolazilo se jedino putem mita. Bilo je vozila iz druge ruke, krivotvorenih potvrda i izrabljivanja transportera. Sve me to potaknulo da u Udruženje uložim sve svoje napore. Danas je to 1895 članova koje transportna poduzeća i državne vlasti konačno poštuju. Puno ulažemo u obrazovanje i radionice kako bi svi koji sudjeluju u prijevozu stekli široko znanje. Ove godine su mi udruženja u jugoistočnoj i srednjoj Europi dodijelila titulu najboljeg voditelja/voditeljice. To je velika čast, ali i odlično priznanje za posao proteklih 15 godina.
Zašto Vam je transportna branša tako zanimljiva?
Transportnu industriju rado uspoređujem s krvotokom. Ako se zaustavi, naša ekonomija će se ugasiti. Prijevoz nam prvenstveno omogućuje da sve učinimo dostupnim svima. Na mnogim putovanjima s mojim ocem osvojila me strast transportera. Bili su ponosni što svojim radom doprinose velikim projektima. Zahvaljujući njihovim dostavama bilo je moguće izgraditi ili opremiti ceste, mostove te bolnice i škole.
Smatrate li da bi trebalo biti više žena na vodećim položajima u logistici?
Kada mi žene i u svijet rada prenesemo svu svoju izdržljivost, urođenu želju za održivošću, uspjehom i napretkom, dokazujemo da žene jednako dobro mogu voditi tu branšu. Živim u patrijarhatu, ali unatoč tome uspjela sam u vođenju udruženja koje se sastoji od 95 % muških članova. Već ima mnogo žena s vlastitim transportnim poduzećima i smatram da bi ih trebalo biti još i više.
Koje su prednosti, a koji nedostaci transportne branše?
Mislim da su podmićivanje i korupcija i dalje vrlo rasprostranjeni, posebno u zemljama južne Europe. Nadzorna tijela često koriste nedostatno poznavanje propisa prijevoznika i zahtijevaju neopravdane kazne. Tu moramo nešto promijeniti. Međutim, osobita snaga logistike leži u tome što smo međunarodno povezani i uvijek postoje novi ciljevi i izazovi. Bez logistike ne bismo imali temelje za sveobuhvatni ekonomski razvoj. Sada možemo koristiti digitalizaciju kako bismo se umrežili. Ako posvuda nastanu udruženja s jasnim ciljevima kao što je MAKAM-TRANS i međusobno razmijene ideje, tada bismo mogli još bolje zaštititi našu branšu i postići još bolje rezultate. MAKAM-TRANS je pridruživanjem Savezu za budućnost cestovnog prijevoza taj korak već napravio.