Transportni barometar: Završni povijesni sprint u 4. tromjesečju
„Zlatna jesen“ manje zlatna no očekivano
Erkrath, 23.12.2015. – Slabljenje gospodarskih podataka u Europi, izbjeglička kriza, pesimistični otpremnici – gospodarska klima znatno se ohladila pred kraj godine i to je utjecalo na TimoCom-ov Transportni barometar. Omjer tereta i utovarnog prostora u 4. kvartalu bio je 46:54 i time je znatno iznad očekivanja. Tako je završno tromjesečje započelo pozitivno.
Europsko transportno tržište bi u listopadu moglo uzeti ljetni zamah. Uz omjer tereta i utovarnog prostora od 49:51, mjesec je bio nešto iznad vrijednosti u usporedbi s prethodnom godinom (48:52 u 2014.). Posebno upečatljivo: „Normalni“ pad teretnog volumena od rujna do listopada ove godine za sada nije tako jako pao kao i prethodnih godina. Udjel tereta u 2013. i 2014. godini pao je za pet postotnih bodova, dok je u 2015. samo za tri.
Sredina tromjesečja je pokvarila bilancu
U studenom je volumen tereta zbilja krenuo nizbrdo. Udjel tereta na transportnom tržištu u Europi pao je za cijelih jedanaest postotnih bodova – najveći pad između dva mjeseca od 2011. godine. Omjer tereta i utovarnog prostora krajem studenog iznosio je 38:62. Glavni predstavnik tvrtke TimoCom, Marcel Frings, procijenio je u posljednjem tromjesečnom izvještaju studeni kao mjesec iznimno bogat teretima uz vrijednosti preko 50%: „Ustvari se dogodilo upravo suprotno. To ujedno pokazuje da bi moja karijera kao vidovnjak ili ‚prorok iz Ekratha‘ bila iznimno loša“, smiješka se Frings, „ali istovremeno pokazuje i dinamičnost transportne i logističke industrije.“
Pritom osnova za njegovu pozitivnu procjenu nije bila staklena kugla, već čvrste činjenice. Ako pogledamo povijesne podatke za oba završna tromjesečja, specifikacije u 3. tromjesečju bile su točno takve da se za studeni mogao očekivati veliki rast tereta.
Međutim, ove godine su klijenti, proizvođači i pružatelji transportnih usluga nešto u zakašnjenju s božićnim poslovanjem. To isto kašnjenje se pak odrazilo pozitivnim rezultatima u prosincu. U završnom mjesecu, transportni barometar ponovno je dao sve od sebe i porastao pri udjelu tereta za nevjerojatnih 13 postotnih bodova. Takav završni sprint još se nije dogodio od početka prikupljanja podataka za transportni barometar. Zahvaljujući tom nastojanju, prosinac zaključujemo s laganim viškom tereta (51:49).
2016.: Stabilizacija na vidiku
U posljednjem obračunu, cijela 2015. godina je s udjelom tereta i utovarnog prostora od 47:53 bila iznad prethodne godine (45:55). Pritom je udjel tereta u svim tromjesečnim obračunima bio iznad usporednih vrijednosti za prethodnu godinu. Perspektive su pozitivne. „Isključivši vidovnjačke sposobnosti, 2016. godinu u ovom je trenutku teško procijeniti. Teroristički napadi te općenito povećana opasnost od terorizma te povećane kontrole sigurnosti i suočavanje s pitanjem izbjeglica – sve to su činjenice koje izravno utječu na europsko gospodarstvo“, kaže Frings. „Neovisno o tome, postoje pozitivni signali za 2016. godinu. Čini se da Španjolska i Irska iz financijske krize ne izlaze samo s većim, već i kvalitetnijim rastom. Ključ toga vjerojatno je potrošnja, pri čemu rastuće zapošljavanje prate i veće plaće. U jednoj tako heterogenoj regiji kao što je Europa taj pozitivni učinak neće biti svugdje jednako primjetan. Međutim, biti će još uvijek dovoljno jak toliko da će ukupne brojke prije pokazati pozitivnu stabilizaciju nego trajan pad.“