Transportno tržište 10.10.2023
3

Gospodarska katastrofa: planirano povećanje cestarina i njegova surova stvarnost

Mišljenje Gunnara Gbureka, voditelja poslovnih procesa, TIMOCOM GmbH

kamion-povecanje-cestarine-900x600px-web (1)

Opterećujući učinci planiranog povećanja cestarine ni u kojem se slučaju ne smiju ignorirati i skrivati ​​iza zatvorenih vrata. 

Planirano povećanje cestarine u Njemačkoj 1. prosinca 2023. više je od pukog financijskog opterećenja – to je ekonomska noćna mora za okosnicu naše opskrbe i gospodarstva, cestovni teretni promet! 

Od kraja 2023. uz postojeću cestarinu naplaćivat će se i djelomična cestarina za emisiju CO² za sva teretna vozila čija je ukupna tehnički dopuštena masa veća od 7,5 tona, a od 2024. planiraju se veće naknade za druge prometne razrede. Osim sektora prometa, ove će mjere utjecati i na industriju, trgovinu i potrošače. U pitanju je mnogo više od samih troškova: radi se o održavanju i širenju konkurentnosti Njemačke kao poslovnog mjesta!

Začarani krug dodatnih troškova

Planirana, tzv. CO² cestarina nije ništa drugo nego „skriveno“, politički motivirano povećanje poreza, čija navodna činjenična argumentacija nema baš nikakve veze sa stvarnošću. Uvođenjem cestarine CO², kako je planirano za 1. prosinca 2023., gotovo će udvostručiti cestarine za teretna vozila. Gotovo nerješiv izazov za logističku industriju koja već čini sve što je u njenoj moći kako bi se učinkovito suprotstavila rastućim troškovima. Rastući pritisak na prijevozničke tvrtke da nadoknade neke od ovih većih troškova smanjenjem vlastitih profitnih marži kako bi ostale konkurentne jednostavno je neprihvatljiv. Ovakav pristup predstavlja očiglednu smetnju velikom broju tvrtki. Prometna djelatnost već ionako posluje s iznimno niskim maržama. Činjenica da se profitna marža ponovno opterećuje, neizbježno znači da će tvrtke imati manje dostupnih financijskih sredstava, zana primjer hitno potrebne buduće tehnologije. To blokira ulaganja u transportna rješenja s nižim emisijama kao što su električni kamioni i alternativne metode vožnje - iako bi transportne tvrtke zapravo trebale biti podržane u njihovim nastojanjima da uvedu održivije prakse, a ne nemilosrdno ometane.

Ali to nije sve. Ostale, posebice manje i srednje, prijevozničke tvrtke zbog povećanog opterećenja čak završe u minusu - dugoročno gledano nemaju nikakve šanse za opstanak na tržištu. Drastična posljedica: nalaze se u krajnje nesigurnoj situaciji, od njih se traži ponovno plaćanje. Začarani krug koji će se dodatno pogoršati planiranim povećanjem cestarina - već napeta situacija dodatno će se pogoršati!

Planirano povećanje cestarine ne uspijeva kao upravljački instrument 

Povećane naknade za cestarine stalno se hvale kao sredstvo za promicanje ekološki prihvatljivijeg prometa. Međutim, surova stvarnost pokazuje sumornu sliku: očekivani učinak neće se ostvariti, i to iz dobrih razloga. Potrebna infrastruktura za alternativne pogonske tehnologije jednostavno nije dovoljna niti široko dostupna. Osim toga, odgovarajuća vozila vjerojatno neće biti ponuđena na tržištu u relevantnom broju do kraja 2023. ili čak 2024. godine. Uz takve mjere upitna je perspektiva budućnosti “zelene” logistike. Planirano povećanje cestarine nema nikakvu korist za klimu, već uzrokuje golemu ekonomsku i društvenu štetu.

Neodgovorna mjera s dalekosežnim posljedicama

No, logistička industrija i proizvodne tvrtke neće moći same podnijeti većinu troškova cestarine. Oni se kroz različite faze neizbježno prenose na (krajnjeg) potrošača. To prijeti općem poskupljenju roba i usluga, tako da će dodatni troškovi u konačnici utjecati na cjelokupno stanovništvo. S obzirom na trenutnu inflaciju, to je ponovno dodatni faktor inflacije.

Važno je tražiti alternativna rješenja koja štite okoliš, ali ne opterećuju gospodarstvo, industriju i društvo tako dalekosežnim posljedicama. U igri je budućnost i konkurentnost njemačkog poslovnog mjesta – kao i kvaliteta života svih onih koji su pogođeni.

Vrijeme je da prihvatimo stvarnost - kamionski prijevoz je okosnica našeg gospodarstva i društva. Da još jednom pojasnimo: danas nijedan kamion ne prelazi udaljenost bez opravdanog razloga. Iza svakog putovanja stoji prijevoz koji održava našu ekonomiju na životu, osigurava naš prosperitet i opskrbljuje društvo svim dobrima koja su mu potrebna. Veći troškovi cestarine neće moći donijeti kratkoročne promjene u modalnoj podjeli. Infrastruktura za alternativne načine prijevoza poput željeznice i unutarnjih plovnih putova trenutačno nije sposobna za to. Cestovni će teretni prijevoz stoga i dalje biti hitno potreban i bit će ga. I to uz povećane troškove.

 

Logistički trendovi za 2024. - 12 teza za industriju (timocom.com.hr)

5 savjeta za korisničku službu u logistici (timocom.com.hr)

Rastući trendovi uvoza i izvoza: ključne industrije u fokusu (timocom.com.hr)

Samira Gryzia

Marketing Communications Manager

Postanite insider u profesiji

Redovito primajte važne članke, vrijedne stručne priloge i ekskluzivne izvještaje korisnika!


Prijava na newsletter

na vrh