06.05.2025

TIMOCOM Transportni barometar: Spot tržište dobiva na važnosti zbog smanjenja kapaciteta

Nakon minimuma u veljači i slabog ožujka, je li očekivani uskrsni maksimum u opasnosti da postane žrtvom Trumpove carinske politike?

TB Q1 HR BA 1

Europsko tržište prijevoza i dalje je neuravnoteženo. TIMOCOM Transportni barometar, koji odražava omjer ponuda tereta i ponuda utovarnog prostora, i dalje je znatno iznad uravnotežene razine od 50:50. 

Nakon vrlo snažnog siječnja sa 75% udjela tereta, vrijednost je pala na 66% u sezonski slaboj veljači, čime je premašila prethodne godine. U ožujku je brojka porasla samo neznatno, ali je sa 68% ostala ispod brojke iz prethodne godine (73%). To je svakako i zbog činjenice da su uskrsni praznici ove godine tek krajem travnja. To je bilo ranije prošle godine, zbog čega je i uskrsni posao počeo ranije. 

Tvrtke se sve više oslanjaju na spot tržište 

U prvom tromjesečju diljem Europe zabilježeno je 30% više teretnih ulaza nego u prethodnoj godini. U Njemačkoj je u prvom tromjesečju zabilježen porast od 17% (siječanj +46%, veljača +23%, ožujak -4%). Značajno povećan broj ponuda prijevoza na TIMOCOM tržištu pokazuje da se tvrtke i dalje uvelike oslanjaju na spot tržište. To je također posljedica činjenice da su brojni špediteri u srednjoj Europi, posebno u Njemačkoj, smanjili vlastite vozne parkove, ali i dalje moraju ispunjavati svoje obveze prema fiksnim godišnjim ugovorima. Očekuje se da će se ovaj trend nastaviti, budući da je spremnost na ulaganje vrlo niska. Prema SCI Logistics barometru, samo 7% njemačkih tvrtki planira kupiti vozila za prijevoz na velike udaljenosti. To nije iznenađujuće s obzirom na stagnirajuće gospodarstvo i sumorne izglede. 

Razvoj u Austriji nešto bolji nego u Njemačkoj

Razvoj potražnje za prijevozom u Austriji paralelan je onome u Njemačkoj, s većim postotnim porastom, slično gospodarskoj situaciji u objema zemljama. U Austriji je u prvom tromjesečju 2025. godine ukupno objavljeno 24% više ponuda za prijevoz tereta nego u prvom tromjesečju 2024. godine. U prva dva mjeseca zabilježen je značajan porast u odnosu na prethodnu godinu (siječanj +72%, veljača +34%), ali u ožujku je zabilježen blagi pad od 4% u odnosu na 2024. godinu. I ovdje se kao razlog može koristiti kasnije uskrsno poslovanje. Njemačka i dalje prednjači kada su u pitanju odredišne ​​zemlje za pošiljke iz Austrije, a slijede je Italija i domaći prijevoz unutar Austrije. Kad su u pitanju ponude prijevoza iz Njemačke, prijevozi u Austriju zauzimaju treće mjesto, odmah iza Francuske i Poljske, a ispred Italije. 

 

TB Q1 HR 2

32% manje ponuda za teretni prostor nego prije dvije godine

Iako su u prvom tromjesečju unosi raspoloživog teretnog prostora bili tek neznatno ispod razine iz prethodne godine, vrijednosti su pale za 32% u usporedbi s 2023. godinom. „Zbog velike potražnje za teretnim prostorom, čini se da su prijevoznici tereta dovoljno iskorišteni i ne moraju aktivno nuditi svoje raspoložive kapacitete na tržištu“, izvještava Gunnar Gburek, Head of Business Affairs u TIMOCOM-u. „Međutim, još uvijek postoje rute gdje je udio tereta znatno ispod 50% i teško je pronaći odgovarajuće povratne terete.“ Na primjer, znatno je manje narudžbi za prijevoz iz Rumunjske u Njemačku nego obrnuto.” 

Usponi i padovi u ponuđenim cijenama i prijedlozima cijena 

U prvom tromjesečju 2025. godine, cijene ponuda za standardne prijevoze su fluktuirale, npr. kamioni s ceradom. Na međunarodnim dugim rutama u Europi, tjedni prosjek bio je između 1,34 €/km i 1,55 €/km, a unutar Njemačke između 1,46 €/km i 1,76 €/km. Suprotno tome, prijevozničke tvrtke ponudile su prijedloge cijena od 1,53 €/km do 1,86 €/km u Njemačkoj i 1,38 €/km do 1,54 €/km diljem Europe. Cijena se s vremenom razvijala prema potražnji i potrebama prijevoza: Nakon kvartalnih najnižih vrijednosti u veljači, one su u ožujku ponovno lagano porasle. Na vrhuncu, cijene prijevoza tereta u Njemačkoj bile su do 10% više nego prethodne godine, a do 8,4% više u cijeloj Europi.

Ako uzmemo prosječne raspone cijena u Europi, ponuđene cijene prijevoznika tereta od ~1,44 €/km su samo oko 2 centa ispod prosječnih ponuđenih cijena prijevoznika od ~1,46 €/km. Dok je u Njemačkoj gotovo 8 centi (~1,61 €/km u odnosu na ~1,69 €/km). „Čak i ako cijene koje se ovdje razmatraju ne odgovaraju nužno stvarno dogovorenim cijenama prijevoza, jasno je da je razina cijena u Njemačkoj znatno viša od europskog prosjeka“, kaže Gunnar Gburek iz TIMOCOM-a analizirajući podatke.

Izgledi neizvjesni zbog neizvjesnih okolnosti

U eurozoni, gospodarski razvoj u 2025. godini karakteriziraju različite stope rasta u pojedinim zemljama i pokazuje pozitivan trend za Europu u cjelini. U Njemačkoj su prognoze vrlo oprezne i više ukazuju na stagnaciju nego na rast, kao što je slučaj u Austriji. Ovdje je pad proizvodnje jednako ozbiljan kao i u 2020. Covid godini; Uz industriju, najviše pate građevinski i turistički sektor. 

Međutim, s obzirom na trenutne rasprave o tarifama, ekonomski podaci za cijelu Europu još uvijek se mogu značajno promijeniti. Prema analizi Instituta ifo, nove recipročne američke tarife predsjednika Trumpa vjerojatno bi smanjile njemački izvoz u SAD za 2,4% ako EU ne poduzme protumjere. „Posebno u Njemačkoj i Austriji, gdje izvoz igra posebno važnu ulogu, posljedice nisu predvidljive“, kaže Gunnar Gburek. „Za nas to znači da smo postavili prognozu razvoja transportnog barometra ispod vrijednosti iz prethodne godine.“

Logistički stručnjaci zauzimaju slično stajalište u svom godišnjem izvješću, u kojem još nisu mogle biti uzete u obzir sve carinske najave. U svojoj prognozi, stručnjaci iz logističkog sektora očekuju nominalni rast od 1,3% za 2025. godinu, ali realno će se smanjiti za 0,1%. Trgovinski partneri poput SAD-a i Kine nastavili bi gubiti na važnosti, a europsko i globalno gospodarstvo bi se u budućnosti bolje razvijalo. 

 

Možda bi Vas zanimalo i:

Pressemitteilungen herunterladen
na vrh