TIMOCOM Transportbarometer: Transportna industrija unatoč ekonomskim brigama i opadajućim indikatorima ostaje robusna
Potražnja na europskom tržištu transporta stabilna: Pozitivne transportne prognoze unatoč ekonomskim nesigurnostima u eurozoni.
Pritisak na niske transportne kapacitete je značajan. Apsolutni broj teretnih ponuda na spot tržištu porastao je u 2. kvartalu kako u usporedbi s prethodnom godinom, tako i s prethodnim kvartalom. U narednim ljetnim mjesecima očekuje se kontinuirana potražnja na europskom transportnom tržištu.
Potražnja za transportom u Europi: 23% više teretnih ponuda nego u prethodnom kvartalu
Na umjereni ožujak uslijedio je značajan porast potražnje za transportom u travnju: širom Europe zabilježeno je 25% više teretnih unosa u odnosu na prošlogodišnji mjesec, a u sezonski jakom svibnju bilo je 8% više nego prošle godine. Uzrok tome su, s jedne strane, kratki tjedni zbog Uskrsa i brojnih praznika, a s druge strane, oskudna ponuda kamiona. Unosi utovarnih prostora bili su u drugom kvartalu 5% ispod prošlogodišnje razine. No, ni lipanj nije izgubio na dinamici: na burzi tereta TIMOCOM zabilježeno je čak 37% više ponuda tereta nego prošle godine u svim europskim zemljama. Tijekom cijelog kvartala zabilježeno je ukupno 23% više teretnih unosa nego prošle godine. Omjer ponuda tereta i utovarnih prostora u drugom kvartalu u prosjeku je bio oko 80 prema 20.
Njemačka: teretne ponude 32% iznad prošle godine
Kontinuirano visoka potražnja za uslugama transporta dovela je u Njemačkoj u drugom kvartalu do 32% više teretnih unosa nego u istom kvartalu prošle godine. Ovaj razvoj se može smatrati i pozitivnim ekonomskim signalom nakon rasprava o carinama i nesigurnih svjetskopolitčkih okvira. Omjer tereta i utovarnih prostora porastao je na 88:12, također zbog efekata oporavka kod transportnih naloga vezanih za izvoz, koji su čekali na povećane carine.
Austrija: 35% više teretnih ponuda
Ponude tereta unutar Austrije bile su u drugom kvartalu 35% više nego u prethodnoj godini. U mjesecima travnju i lipnju zabilježen je značajan porast (+47%, +75%). Od svibnja je zabilježen značajan porast u Transportbarometru za unutraustrijske transportne usluge. Omjer tereta i utovarnog prostora porastao je s uravnoteženog omjera 50:50 u travnju do lipnja na 65:35.
Cijene na spot tržištu: Troškovi prijevoza u Europi i dalje rastu
Cijene ponuda tereta koje su naveli nalogodavci za standardne transportne usluge, npr. s Tautlinerom ili Curtainsiderom, zbog stalne potražnje nalaze se na odgovarajuće visokom nivou. Na europskim rutama kretale su se u tjednom prosjeku između 1,45 €/km i 1,66 €/km, unutar Njemačke između 1,68 €/km i 1,92 €/km. Najveće vrijednosti postignute su, između ostalog, u uskrsnim tjednima i prvom tjednu u svibnju. Ovdje je zbog praznika bio povećan transportni zahtjev raspoređen na manje radnih dana. To se odražava na cijenama. Cijene ponuda tereta u Njemačkoj su u cijelom razdoblju porasle za oko 8% u odnosu na prethodnu godinu, na europskim rutama za oko 5%.
Različita razlika između cijena ponuda i prijedloga cijena
Osim toga, primjećuje se da se prosječni prijedlozi cijena, odnosno protivponude prijevoznika, u Njemačkoj više razlikuju od cijena ponuda nego u europskom prosjeku: Dok je razlika u 1. kvartalu europski iznosila oko 2 centa, prijedlozi cijena kao i cijene ponuda tereta u 2. kvartalu prosječno su iznosile oko 1,61 €/km. U Njemačkoj su, međutim, prijedlozi cijena u prosjeku iznosili oko 1,97 €/km, a cijene ponuda tereta oko 1,86 €/km: razlika od 11 centi. U 1. kvartalu razlika je iznosila samo 8 centi.
Ponudene cijene tereta na unutarnje austrijske rute u Q2 kretale su se između 1,93 €/km i 2,20 €/km, u prosjeku oko 2,08 €/km. Zanimljivo: Prijedlozi cijena u prosjeku su iznosili samo 2,04 €/km i bili su 4 centa niži. „Ukupno viši kilometarski troškovi objašnjavaju se kraćim ukupnim udaljenostima, pri čemu pored dolaska i vrijeme utovara čine veći udio nego kod dugih relacija. Uz to, veći broj djelomičnih utovara u unutarnjem njemačkom i unutarnjem austrijskom prometu također doprinosi“, objašnjava Gunnar Gburek. „Osim toga, nalogoprimci koji svojim klijentima nude GPS praćenje i praćenje pošiljke uživo kao dodatnu uslugu imaju dobre šanse za dogovor o višim transportnim cijenama.“
Pogled unaprijed: Stabilna potražnja za transportom unatoč ekonomskim brigama
Očekivanja u vezi s gospodarskim ciklusom u državama članicama Europske unije prema Economic Sentiment Indicatoru ( ESI ) pokazuju da će za 2025. godinu samo 11 zemalja imati pozitivne izglede. Među njima su Poljska, Litvanija, Španjolska, Bugarska, Cipar, Hrvatska, Albanija, Grčka, Malta, Crna Gora i Portugal. U svim ostalim državama očekuje se stagnacija ili čak negativan gospodarski razvoj. Njemačka, Austrija i Francuska nalaze se u donjem kvartilu, čak daleko ispod prosjeka eurozone. Ipak, potražnja za transportom ostaje visoka, tako da se tijekom ljetnih mjeseci ne očekuje opuštanje na europskom tržištu transporta. „Iako će udio tereta u Transportbarometru prema iskustvima do kraja kolovoza pasti ispod 80%, kada započne godišnje poslovanje u rujnu, ta će se vrijednost vjerojatno ponovno postići“, prognozira Gunnar Gburek.
Možda bi Vas interesiralo i:
- Freight Price Insights: Transparentniji troškovi prijevoza i jasne konkurentske prednosti
- Sve na jednom mjestu: Kako nove TIMOCOM funkcionalnosti mijenjaju svakodnevni rad u logistici
- Najvažniji trendovi u transportu na zapadnom Balkanu: Što očekivati u 2026. godini