To Brexit or not to Brexit…?
Što bi za logistički sektor značio izlazak Velike Britanije iz EU
Još su dva dana do EU referenduma u Velikoj Britaniji. Dana 23. lipnja Britanci će se usuglasiti oko sudbonosnog pitanja za otok i ostatak Europe te hoće li njihova zemlja biti prva koja će svojevoljno napustiti Europsku uniju. Neposredno prije glasovanja, ishod je potpuno neizvjestan. Ankete pokazuju gotovo jednak broj protivnika i zagovornika. Transportna i logistička branša je na iglama.
Jedno je jasno: Velika Britanija zauzima posebno mjesto među zemljama Europske unije. Zemlja ima svoju vlastitu valutu, nije dio Schengenskog prostora i uživa značajan stupanj ekonomskog suvereniteta. To isto Britansko gospodarstvo istovremeno je usko povezano s EU. Godine 2015. gotovo 47,3 posto izvoza Velike Britanije išlo je u EU, a uvozi iz EU na otok iznosili su 53,1 posto. Time je EU glavni trgovinski partner Ujedinjenog Kraljevstva.
Brexit bi mogao poskupiti
Ako se Velika Britanija odluči povući iz EU i usmjeri se na potpunu neovisnost, to bi imalo dalekosežne posljedice. Brexitom bi se Velika Britanija isključila iz oko 50 sporazuma o slobodnoj trgovini EU-a s trećim zemljama – i morala bi nanovo pregovarati. Američki predsjednik Barack Obama već je najavio da bi se Britanci pri bilateralnim pregovorima morali „postaviti u drugi plan“. Povećanje trgovinske barijere povećava cijene uvoza za potrošače i proizvodne tvrtke koje su ovisne o uvozu. Rezultat toga nisu samo skuplji izvozi, već i dobra proizvedena unutar zemlje za nacionalno tržište. To bi zahvatilo prije svega Britance, ali posljedice bi snosila i Europa.
Brexit bi se općenito sveo na prekogranične procese u svim područjima života i gospodarske aktivnosti. Pošto je potrebno ponovno uvođenje carinskih kontrola, vrijeme transporta moglo bi se produžiti, a logistički procesi usporiti.
Događaj poput Brexita bez presedana
Maria Toft Madsen iz tvrtke TimoCom, najveće transportne platforme u Europi, za Veliku Britaniju je također odgovorna kao Country Manager za sjevernu Europu. Na TimoComovoj transportnoj platformi dnevno se postavlja do pola milijuna ponuda tereta i utovarnog prostora iz cijele Europe. Madsen na mogućnost Brexita gleda nešto opuštenije: „Za europsku transportnu i logističku branšu bi, naravno, bilo poželjno da Velika Britanija ostane članicom EU. Međutim, na Brexit ne gledam tako crno kao neki drugi stručnjaci. Trenutno procjenjujemo da ćemo u početku na TimoCom transportnoj platformi bilježiti pad transportnog prometa iz i prema Velikoj Britaniji. To bi se tijekom vremena trebalo stabilizirati, jer bi se razmjena dobara s Ujedinjenim Kraljevstvom i dalje održavala. Naši klijenti iz EU bi na Veliku Britaniju gledali kao na bilo koju drugu državu koja nije članica EU, npr. Turska ili Norveška. S druge strane, devalvacija britanske funte mogla bi uzrokovati još više izvoza. Trenutno su zamislivi mnogi scenariji, a događaji poput mogućeg Brexita dosada su nezabilježeni – naravno, to pobuđuje određene nesigurnosti u cijeloj Europi.“
Britanska logistička branša je podijeljena
Neisgurnosti ima i u samoj Velikoj Britaniji. Trenutno istraživanje britanske industrijske mreže IMHX pokazuje što oni misle o prijedlogu referenduma o članstvu Velike Britanije u Europskoj uniji. Zanimljivost: Većina ispitanika želi povlačenje Velike Britanije iz EU. Istovremeno, ispitanici smatraju da bi za njihovo poslovanje bilo bolje da zemlja ostane u EU.
Čak i uz pitanje oko toga koje utjecaje će povlačenje iz EU-a imati na poduzeća, britanska logistička branša ne prikazuje ujednačenu sliku. Velik broj ispitanika (38 posto) mišljenja je da bi Brexit imao negativne posljedice na rast njihovog poduzeća. 33 posto ih navodi da izlazak ne bi imao posljedica. Samo jedan od pet ispitanika vjeruje da bi industrija imala prednosti uz Brexit.
Ako se sa Brexitom bavimo kroz diskusije, izvješća i istraživanja, brzo možemo doći do zaključka da je samo jedna stvar sigurna: Ništa. Što je referendum bliži, to je teže prepoznati jasne linije ili kretanja. Preostaje samo nada da će se na kraju ove bitne odluke otok povesti za promišljenim i prije svega obrazloženim argumentima.