TIMOCOM Transportni barometar: Ograničeni kapaciteti nailaze na visoku potražnju
Četvrti kvartal 2021.: ponude tereta u Europi 51 posto više nego prethodne godine
Erkrath, 22.01.2022. – Četvrti kvartal 2021. pokazuje stalan trend rasta kod ponuda tereta te neravnotežu u odnosu na ponudu skladišnih prostora. TIMOCOM Transportni barometar i dalje pokazuje porast unosa tereta u sustav Smart Logistics System u usporedbi s prošlom godinom. Kumulativni podaci iz 46 europskih zemalja pokazuju jasan porast za 51 posto. U usporedbi s trećim kvartalom vrijednost je također lagano porasla.
Transportno tržište raste unatoč negativnom poslovnom ozračju
Unatoč pojačanim mjerama protiv korone transportno je tržište u četvrtom kvartalu moglo dalje rasti. U usporedbi s prethodnim kvartalom od listopada do uključivo prosinca 2021. sveukupno je objavljeno 9 posto više tereta u sustavu tvrtke TIMOCOM. Prije svega su studeni i prosinac diljem Europe zbog predbožićnog poslovanja bili veoma jaki mjeseci za špeditere i transportna poduzeća: opseg ponude tereta na spot-tržištu u studenom narastao je za 88 posto naspram vrijednosti prethodne godine. U prosincu su unosi tereta naspram prosinca 2020. porasli za 52 posto.
Dok su u listopadu u usporedbi s prethodnim mjesecom ponude tereta pale za 10 posto, transportno se tržište ponovno oporavilo u studenom te naraslo za 8 posto. Unatoč ponovnom padu od -5 posto u prosincu, u konačnici ostaje plus:
međudržavno je u Europi sveukupno ostvaren porast ponuda tereta od 51 posto naspram četvrtog kvartala 2020. Neprestan razvoj rastuće potražnje je znak za oporavak gospodarstva, iako je Indeks poslovne klime instituta ifo za Njemačku u prosincu bio na 94,7. Ograničenja u isporuci predosnovnih materijala i sirovina su se pogoršala te kvare raspoloženje u industriji. Stanje lokalne trgovine slično je dramatično kao zimi 2020. No, potražnja transporta i u četvrtom je kvartalu bila visoka.
Potražnja transportnih kapaciteta u Njemačkoj je neprekinuta
Njemačko je tržište nakon veoma snažnog rujna (+60 %) u listopadu ostvarilo 18 posto manje tereta nego u prethodnom mjesecu. Naspram trećeg kvartala koji se već smanjivao (-18 %), ponude tereta su ponovno porasle za 2 posto. Četvrti kvartal stoga leži 37 posto iznad kvartala prethodne godine. Studeni je i u Njemačkoj bio mjesec s najviše ponuda tereta u četvrtom kvartalu te se nalazio 87 posto iznad prošlogodišnje razine.
Naime, potražnja skladišta je neprekinuta. Unatoč ograničenjima i kašnjenjima su skladišta – i za transporte iz zaleđa, npr. s lučkih terminala – rijedak i veoma tražen resurs. Odnos između ponuda tereta i objavljenih kamiona nije uravnotežen. Taj razvoj ima utjecaj i na cijenu transporta, kako primjećuje Gunnar Gburek, stručnjak za logistiku i voditelj poslovanja tvrtke TIMOCOM: „Cijena transporta nalazi se pod pritiskom zbog povišenja troškova goriva i vozila. Tome se sada još pridodaju povišeni kadrovski troškovi, porezi na CO2 te dodatne naknade za usluge, primjerice za vrijeme istovara i vrijeme čekanja”, kaže zastupnik tvrtke. „Važno je ne blokirati ograničene kapacitete dugoročno jer nepotrebna rezervacija kamiona smanjuje raspoloživost skladišta te dodatno povećava cijenu na tržištu.”
Povećanje za kipere, cisterne i mega-prikolice
Od tipova vozila, u 2021. naspram prethodne godine, prije svega su traženi kiperi i prikolice s cisternom. Potražnja za potonje narasla je za 236 posto, za kamione kipere u prosjeku 297 posto. No, i transporti pri kontroliranoj temperaturi imaju veliku potražnju: termo-kamioni i prikolice s hladnjačom traženi su 184 posto više. Njima se nadodaju jumbo i mega-prikolice koje su se u protekloj godini u opisima ponuda pojavljivale za 159 posto više. Prikolice s prilagodivom visinom krova, koje su 2020. još bile zanemarene, čak su više od 90 puta traženije. To je, između ostalog, znak da naručitelji pokušavaju pokriti što više robe jednim transportom. Trend koji bi se i 2022. mogao nastaviti.
Usporedba relacija zemalja: Neuspjeh UK-a nakon Brexita u lockdownu
U najveće padove među ponudama tereta u odnosu na prethodnu godinu unutar europskog cestovnog prijevoza robe ubrajaju se sve relacije iz i u Veliku Britaniju:
- DE => UK: listopad -18 %, studeni -16 % i prosinac -48 %
Ponude tereta iz Francuske na otok su se također smanjile:
- FR => UK: u listopadu -4 %, u studenom -12 % te u prosincu -33 %
Tereti iz UK-a za Njemačku su u listopadu pali za 11 posto, no u studenom su ponovno porasle 25 posto prije nego što su u prosincu ponovno pali za 57 posto.
- UK => DE: listopad -11 %, u studenom +25 % u prosincu -57 %
Širenje omikron varijante koronavirusa i ponovni lockdown, ali i Brexit i promijenjeni carinski propisi odgovorni su za taj razvoj.
Više tereta u Francusku i iz nje
Pozitivan razvoj naspram 2020. može se pak utvrditi za terete u i za Francusku. Prema Europskoj Komisiji BDP Francuske je sa svojih 6,5 posto porastao jače od europskog prosjeka od 5,9 posto. Ta je dinamika vidljiva i u povećanju domaćeg transporta:
- FR => FR: listopad +39 %, studeni +101 % i prosinac +70 %
Ponude tereta iz Njemačke s Francuskom kao odredištem također su mogle narasti:
- DE => FR: listopad +19 %, studeni +99 % i prosinac +75 %
Značajno povećanje transporta iz Nizozemske
Broj tereta podrijetlom iz Nizozemske u susjednu Njemačku također nastavlja rasti. Već je u studenom Nizozemska zbog širenja omikron varijante proglašena visokorizičnim područjem. U prosincu je ponovno uslijedio lockdown u državi. To je u četvrtom kvartalu dovelo do dodatnih transporta te povišenog protoka robe u susjednu državu.
Konkretno, izmjerene su sljedeće promjene u četvrtom kvartalu 2021. u odnosu na prošlu godinu:
- NL => DE: listopad +61 %, studeni +258 % i prosinac +97 %
Poljsko transportno tržište na kraju se godine smanjuje
U Poljskoj se zbroj državnih transporta u četvrtom kvartalu smanjio. Iako je udio tereta u skladištima sa svojih 36 posto iznad četvrtog kvartala 2020., u odnosu na prethodni kvartal ponude tereta u četvrtom kvartalu pale su za 12 posto. Razlog je tomu, osim gospodarskog razvoja diljem Europe, situacija na poljsko-bjeloruskoj granici. Zbog migracijskog konflikta došlo je do višednevnih zatvaranja i zastoja kamiona s obje strane granice.
No, i u Poljskoj je poslovanje za Božić i kraj godine ponovno doprinijelo uspjehu: nakon pada od 4 posto u listopadu, transportno je tržište u studenom poraslo za 21 posto u usporedbi s prethodnim mjesecom. Porast unatoč božićnom poslovanju nije bio dovoljan za promjenu trendova u poljskom unutarnjem prometu. Već se prethodne godine mogao promatrati sličan razvoj zbog čega se možemo nadati pozitivnom razvoju u 2022.
Osvrt na 2021. i pogled u 2022.
Sveukupno je oporavak europskog cestovnog prijevoza robe, koji je počeo u drugoj polovici 2020. godine, napredovao u 2021. godini. Protekla je godina, kao posljedica pandemije, prije svega ipak obilježena ograničenjima u kapacitetu i isporuci. Naposljetku zbog očitog manjka vozača u Europi. Tome su pridodani povišena inflacija i rastući troškovi za sirovine i gorivo. Tim će se aspektima logistika baviti i u novoj godini. Stručnjak za logistiku Gunnar Gburek, voditelj poslovanja tvrtke TIMOCOM, ipak smatra da sigurnost opskrbe nije u opasnosti. No, diljem Europe moglo bi doći do daljnjih kašnjenja u isporuci. „U cestovnom prijevozu robe, prije svega poseban transport, kao što su kamioni hladnjače, neće uvijek biti kratkoročno dostupan. Standardni transporti imaju veću šansu za uspjeh na spot-tržištu”, kaže Gunnar Gburek. „Kapaciteti su rijetki, ali prisutni. Digitalne aplikacije mogu pomoći s optimalnim iskorištavanjem raspoloživosti skladišta.”
Pomoću Transportnog barometra FreightTech poduzeće TIMOCOM od 2009. godine analizira razvoj ponude i potražnje transporta burze tereta integrirane u sustav Smart Logistics System u 46 europskih zemalja. Više od 135 000 korisnika objavljuje do 800 000 međunarodnih ponuda tereta i utovarnog prostora dnevno. Taj sustav pomaže više od 50 000 klijenata tvrtke TIMOCOM da pametno, sigurno i jednostavno postignu svoje logističke ciljeve.