Transportni barometar: Logistika pati od gospodarskog utjecaja rata
Europsko gospodarstvo i transportna branša nalaze se pred velikim izazovima
Prvo tromjesečje 2022. snažno je pod utjecajem učinaka ruskog rata u Ukrajini. Raspoloženje u gospodarstvu se urušilo diljem Europe. Potreba za transportom je i dalje velika. Međutim, povećane cijene energije imaju ogroman utjecaj na cestovni promet robe. Branša se nalazi pred golemim izazovima.
Potražnja za utovarnim prostorom diljem Europe veća od ponude
Nakon ponovnog porasta raspoloženja u gospodarstvu početkom godine, nedavni događaji oko ruskog rata u Ukrajini umanjili su očekivanja. Ekonomski učinci također utječu na transportno tržište. Sveukupno je broj ponuda tereta u Europi pao za 4 posto u prvom u odnosu na prethodno tromjesečje. Razlog tome je pad unosa tereta u siječnju (-8 %) i veljači (-12 %). U ožujku su unosi tereta, a time i potražnja za transportnim kapacitetima u cijeloj Europi ponovno povećani za 42 posto. Naime, ponuda utovarnog prostora smanjena je zbog gospodarskih utjecaja – prije svega povećanja cijena energije. Potražnja za transportnim prostorom u prvom tromjesečju 2022. znatno je veća od ponude diljem Europe. Omjer ponuda tereta i utovarnog prostora u prosjeku je bio oko 70:30. Primjerice, ova slika se može vidjeti i na domaćem njemačkom transportnom tržištu. Potražnja je stalno veća od raspoloživog utovarnog prostora.

Razlike u relacijama između država
Međutim, individualne relacije pokazuju potpuno drugačiji odnos: ponuda utovarnog prostora iz Njemačke u Italiju razvila se u prvom tromjesečju nakon početno uravnoteženog odnosa prema značajnom povećanju utovarnog prostora od uglavnom više od 70 posto. „Trajna uska grla u proizvodnji u njemačkom gospodarstvu vjerojatno su utjecala na rutu Njemačka – Italija”, razvoj analizira Gunnar Gburek, voditelj poslovanja tvrtke TIMOCOM, s obzirom na smanjene brojke izvoza.

S druge strane, moglo se primijetiti da je omjer teretnog i utovarnog prostora prije početka rata i sankcija koje su bile donesene u početku također na uravnoteženoj razini između 60:40 i 40:60 posto. Ali, onda je u ožujku ponuda utovarnog prostora pala i potražnja je silno premašila ponudu: oko 75 posto ponuda tereta suočilo se s opskrbom utovarnog prostora od 25 posto. I to unatoč činjenici da su naglo rastući troškovi energije također teško pogodili mnoge važne sektore talijanskog gospodarstva. Osobito industrija čelika izrazito je ovisna o sirovinskim rezervama iz Ukrajine, tako da su gotovo sve čeličane smanjile ili u nekim slučajevima čak zaustavile proizvodnju. Očito su drugi sektori uspjeli zadržati ili čak povećati svoj izvoz u Njemačku i tako osigurati održivu visoku potražnju za utovarnim prostorom.

Transportni kapaciteti smanjeni zbog visokih cijena energije
Povećane cijene sirovina i energije imaju veliki utjecaj na transportnu i logističku branšu u različitim zemljama. Prije svega, vrtoglava cijena dizela i različite razine cijena u Europi štete uglavnom malim transportnim poduzećima i konkurentnosti europskog cestovnog prometa robe.
Činjenica da je udio ponude tereta u sustavu tvrtke TIMOCOM još uvijek tako visok u cijeloj Europi dijelom je posljedica značajno smanjenih kapaciteta utovarnog prostora. Zbog naglog rasta cijena energenata i stalnog nedostatka vozača, brojna su transportna poduzeća prodala kamione ili ih privremeno ugasila.
Rat u Ukrajini pogoršava nagli rast cijena energenata za dizel i plin te nedostatak vozača u Europi. Velik broj ukrajinskih profesionalnih vozača vratio se u svoju zemlju i uglavnom nedostaju u baltičkim i poljskim špediterima i transportnim poduzećima.
Što rat u Ukrajini znači za transportno tržište?
U Poljskoj, izravnom susjedu Ukrajine, posljedice se jasno osjećaju: budući da su ovdje radili mnogi ukrajinski vozači, neka su transportna poduzeća izgubila i do trećine svog osoblja i morala su zatvoriti dijelove svoje flote. Nakon što je većina europskih poduzeća prekinula suradnju s ruskim partnerima, smanjena je i potražnja za transportnim uslugama. Drugi razlog za slabo stanje naloga je taj što su neka ukrajinska poduzeća prestala s radom, odnosno više nisu naručivala komponente niti isporučivala robu. To je osobito istinito u automobilskom sektoru.
Transporti iz Europe u Rusiju gotovo su stali. Od sredine ožujka u sustavu tvrtke TIMOCOM gotovo da nije bilo upita za transportom u Rusiju. Ponude tereta iz Europe u Rusiju pale su za oko 85 posto u ožujku. Malo je vjerojatno da će se to promijeniti u doglednoj budućnosti. Zbog popisa sankcija samo se nekoliko proizvoda isporučuje u Rusiju, a putevi do zemlje su glomazni i dugotrajni.
Zanimljiv razvoj može se uočiti u ponudama tereta iz Europe u Ukrajinu. Nakon početka rata unosi tereta su osjetno pali i sveukupno pali za 50 posto. U ožujku su, međutim, za kratko vrijeme opet blago porasli. „Vidimo da je nakon izbijanja rata između ostalog zatražen i u našem sustavu postavljen prijevoz robe pomoći”, kaže Gunnar Gburek. Čak i ako se čini nezamislivim: proizvodnja se nastavlja u zapadnoj Ukrajini. U sustavu pametne logistike tvrtke TIMOCOM još uvijek ima upita za transportom prema zapadu, iako ni približno toliko koliko prije početka rata. Ukupni unosi tereta iz Ukrajine pali su za više od 80 posto u ožujku u odnosu na prethodni mjesec.
Situacije sa svim svojim izazovima utječu na svaku državu u Europi i ne nazire se kraj. „Europa stoji zajedno i zajedno se nosi s izazovima gospodarstva i transportne branše. Zemlje također pružaju humanitarnu pomoć građanima Ukrajine”, kaže Gunnar Gburek, voditelj poslovanja tvrtke TIMOCOM. „Teško da bi itko mogao predvidjeti ovu razinu solidarnosti.”
Prvi transportni štrajkovi i prosvjedi u Europi
Međutim, postoji početni otpor prema utjecajima u branši. U Njemačkoj, Španjolskoj i Francuskoj vozači kamiona su već održali početne prosvjede protiv visokih cijena energije što je dovelo do kratkih oscilacija u ponudama tereta. Posebno je u Španjolskoj transportni štrajk uzrokovao dvotjedni zastoj kamiona što je izazvalo tešku gospodarsku krizu. Neke branše, poput mliječne, poljoprivredno-prehrambene, automobilske i građevinske industrije, morale su privremeno obustaviti svoju aktivnost. To se također moglo jasno uočiti u ponudama tereta koje su tijekom štrajka porasle s manje od 10 posto na preko 50 posto unutar Španjolske. Takav se razvoj u Španjolskoj nikad prije nije dogodio.
Čak i ako vlada nije pregovarala sa štrajkačima, prosvjedi u Španjolskoj su u konačnici bili uspješni: branša je dobila 1,125 milijardi eura odštete za rast cijena goriva. Uz obećanje minimalne potpore od 20 centi po litri ili kilogramu goriva za dizel, benzin, plin i aditiv Adblue, između ostalog su potvrđene izravne potpore od 450 milijuna eura za poduzeća prijevoza robe i putnika te udvostručenje sredstava za potpore za obavljanje prometne djelatnosti.
Financijska olakšica za osiguranje transportnih kapaciteta
Trenutna dinamika otežava prognoze za drugo tromjesečje. No, ako se negativni gospodarski učinci i prosvjedi u drugim europskim zemljama pojačaju, branša i cjelokupno gospodarstvo Europe suočit će se s mnogo toga u drugom tromjesečju 2022. godine. Kad bi europske vlade pružile financijsku potporu i olakšanje transportnoj branši u cijelosti, kao što se, na primjer, raspravlja u Njemačkoj i brojnim istočnoeuropskim zemljama, situacija za transportna poduzeća mogla bi se barem donekle opustiti. Transportni kapaciteti tada ne bi morali biti smanjeni u mjeri u kojoj strahuju mnoga udruženja za logistiku.
Tržišni stručnjaci tvrtke TIMOCOM također redovito objavljuju aktualna kretanja i informacije s transportnog tržišta u novostima Transportnog barometra na LinkedInu. Pomoću Transportnog barometra FreightTech poduzeće TIMOCOM od 2009. godine analizira razvoj ponude i potražnje transporta u 46 europskih zemalja. Više od 147 000 korisnika objavljuje do jedna milijun međunarodnih ponuda tereta i utovarnog prostora dnevno u sustavu pametne logistike. Sustav pomaže više od 50 000 klijenata tvrtke TIMOCOM da digitalno optimiraju svoje logističke procese.
Više informacija o tvrtki TIMOCOM možete pronaći na www.timocom.com.hr.